מדעני סוכנות החלל האמריקאית NASA פרסמו השבוע רשימה של משימות לחקר כוכבי לכת בעשרת השנים הקרובות.

ביצוע המשימות יהיה תלוי ביכולות הביצוע של הסוכנות בתחום הפיננסי. דו"ח Planetary Science Decadal Survey נעשה מדי עשר שנים על ידי האקדמיה למדעים של ארה"ב. לקהל הצופים הוצגה התוכנית המקיפה את השנים 2013 -2022 בפעילות בחלל.

מאדמת כדור הארץ לאדמת המאדים

בראשית הפירמידה עומדת המשימה להבאת אדמת מאדים לכדור הארץ. משימה זו תאפשר מחקר מקיף של מתכות וחומרים המצויים באדמת הפלנטה האדומה. למשימה זו יישלח רובוט Mars Astrobiology Explorer-Cacher (MAX-C) המתוכנן לשיגור לקראת שנת 2015 בידי NASA  וסוכנות החלל האירופית ЕSА.  

חקר הירחים

עוד משימה שהוגדרה כמשימה בעלת חשיבות עליונה היא חקר הירח של כוכב הלכת צדק – אירופה, אשר מתוכנן לשנת 2020. למחקר הוקצה סכום של 4,7 מיליארד דולרים. סכום דומה יושקע לחקר ירח צדק נוסף -  גנימד, אך כאן התקצוב יגיע מן הסוכנות החלל האירופית.

מחפשים גז גם במאדים

בין התוכניות שהוזכרו בדו"ח מוזכרת גם תוכנית Mars Trace Gas Mission – משימה למציאת גז המתאן בכוכב האדום, היכול להעיד על החיים בכוכב הלכת. ככל הנראה פרויקט זה ייצא לפועל לקראת שנת 2016. בין יתר המשימות שעמדו לפני המדענים מתוכנן מסע מאויש לכוכב לכת נוגה, מסע לבדיקת אטמוספירה של אורנוס. לדברי סטיב סקוויר מאוניברסיטת קורנל, שהיה ראש צוות המדענים בשנים קודמות בדו"ח, מעולם לא נלקח בחשבון המרכיב של תקציב. הפעם מרכיב זה בהרבה מן המקרים היווה מרכיב מכריע וזה יסייע לבנות תכנון מדויק ומציאותי לפעילות בחלל..