חינוך דרך טכנולוגיה - FIRST
חינוך דרך טכנולוגיה - FIRSTערוץ 7

במשך 6 שבועות, נרתמו 51 קבוצות נוער מתיכונים שונים דתיים וחילונים כאחד מכל רחבי הארץ כדי לפתור את משימת התחרות, באמצעות בניית רובוטים מתוחכמים, גדולים ובשלל צורות שהתחרו ביניהם במסלול מכשולים מאתגר.

תחרות חביב הקהל

האירוע מתקיים זו השנה השביעית בישראל ומארגניו, הארגון FIRST, לקחו לעצמם למטרה לעודד צעירים להיות מעורבים ופעילים יותר בתחומי המדע והטכנולוגיה. כמו כן משלבות התכניות יצירתיות ומטפחות כישורי חיים: ביטחון עצמי, מנהיגות, ערכים לשת"פ ומעורבות בקהילה. התחרות מתקיימת בחסות משרד החינוך, הטכניון, קרן רש"י ומספר חברות טכנולוגיה.

נציגי בית הספר בקליפורניה, ארה"ב

מאות בני נוער בגילאי 9-18 השתתפו השבוע בתחרות הרובוטיקה הגדולה לנוער -Robotics Competition  First. בתחרות השתתפו גם קבוצות מבוסניה וקליפורניה שהגיעו במיוחד לישראל כדי להשתתף בתחרות. תחרות הרובוטיקה של FIRST מאתגרת עשרות צוותים של בני נוער לפתור בעיה משותפת במסגרת 6 שבועות בהתאם לחוקים זהים, המאפשרת בנייה ועיצוב של רובוט.

על הרובוט לבצע 3 משימות עיקריות: פעולה אוטונומית שנקבעת כחלק מהמשחק (ללא מגע אנושי) כגון קליעת סלים, משחק ידני (בו מפעילים את הרובוט חברי הקבוצה) ויכולת ביצוע משימת הבונוס (כגון עליה על רמפות).

הרובוט בפעולה ערוץ 7

צמרת ההיי-טק וחיל האוויר, מעורבים בתמיכה ובעידוד בני הנוער המשתתפים בתחרות ובהם: בנק הפועלים, צ'ק-פוינט, ג'ונסון אנד ג'ונסון, מלנוקס ועמותת חיל האוויר. שאיפתם שנערים אלו יהיו דור המדענים הבא של ישראל.

משחק הרובוטים השנה נקרא - LOGOMOTION , הנה הסבר בעברית איך זה עובד,  הרובוטים נדרשים ל-20 שניות של ניווט עצמאי, הרמת אבוב מנופח, ותלייתו על וווים. ככל שהוו שעליו נתלה (ונשאר תלוי) הצמיג, גבוה יותר, כך הניקוד שלו גבוה יותר.

שליטה מרחוק ברובוטים ערוץ 7

לאחר עשרים השניות הראשונות, יכולים התלמידים לתפוס שליטה על הרובוטים ומתחיל הקרב האמיתי. על כל רובוט שנמצא בזירה שולט תלמיד (או מספר תלמידים במקביל), ועליו לתלות כמה שיותר אבובים כאלו. בונוס נקודות מקבלת קבוצה שתולה את הצמיגים כך שהם יוצרים בסדר שלהם את הלוגו של FIRST.

בנוסף, בשלושים השניות האחרונות מנסה כל קבוצה לשגר מיני-רובוט, שמטרתו היחידה היא להיצמד אל אחד מהעמודים הייעודיים הפזורים ברחבי הזירה, ולטפס עד למעלה. רובוט שמגיע עד למעלה מזכה את הקבוצה שלו בניקוד נוסף.

כל ילד יכול

כל בית ספר או חטיבה יכולים להרשם לפרויקט לפני שנת הלימודים. הם מקבלים את החומרים ואת ההדרכה לאחר תחילת שנת הלימודים, ומנצלים את שנת הלימודים כבר מספטמבר כדי ללמד את התלמידים את העקרונות שישרתו אותם בינואר, כאשר יפורסמו האתגרים ורשימת החלקים החדשה של התחרות של אותה שנה.

הקבוצה מישיבה תיכונית פ"ת ערוץ 7

אנשי FIRST מציינים כי כל בית ספר יכול לפנות אליהם בחודש מאי הקרוב לקראת שנה הבאה, ללא כל תנאים מוקדמים. ערוץ 7 פגש בתחרות מורה למכאניקה של המכללה הטכנולוגית של חיל האוויר שמרכז השנה את הפרויקט בבית הספר. לכל קבוצה מוצמד מדריך מנוסה (לרוב עובד בתחום הרובוטיקה) כך הילדים מקבלים את ההנחיה המושלמת לקראת התחרויות.