
כל בעל רכב בישראל נצרך לשירותיהם של מכוני הרישוי, אם לשם טסט שנתי ואם לצורכי רכישה או מכירה של כלי רכב. מעדותו של ירון, שם בדוי, ביומן ערוץ 7, עולה כי במכונים קיימת דרך פשוטה ביותר, להזרים לקופתם עוד כמה אלפי שקלים ביום, ואתם לא תוכלו להתנגד.
ירון שעבד בעבר הלא רחוק באחד ממכוני הרישוי ברחבי הארץ, מספר כי במכונים מסוימים קיים נוהל ובו נדרש בעל הרכב להחליף את לוחית הזיהוי של רכבו על אף שהלוחית שברכב טובה ואפילו כמעט חדשה. כל זאת כדי שבאין ברירה אחרת ייאלץ בעל הרכב לרכוש לוחית חדשה. איפה? באותו מכון בדיוק.
"מסתבר שכל כלי רכב שני או שלישי מקבל הוראה להחליף לוחית ולא משנה מה מצב הלוחית שלו. אומרים לו כל מיני סיבות שונות ומוזרות כמו שלא רואים את הלוחית בכביש שש, או שהמשטרה לא יכולה לצלם, או שהצהוב שבלוחית לא זוהר וסיבות שונות ומשונות, למרות שהלוחית טובה", מספר ירון.
ירון מדגיש בדבריו שלאחר שבעל רכב נכנס להליך רישוי באחד המכונים הוא חייב לעבור את כל ההליך באותו מכון ואינו יכול להחליף מכון ולעבור למקום אחר בעקבות דרישה שאינה נראית לו. מעבר ממכון למכון מצריך בירוקרטיה מסובכת דרך תלונה באיגוד המוסכים. בנוסף הוא מדגיש כי בניגוד להמלצה להוסיף תוסף נגד זיהום אויר, להחליף גלגל או דרישה אחרת, הרי שהחלפת לוחית מחויבת להתבצע רק במכון בו נבדק הרכב. המשמעות היא הכנסה של עוד 6,000 או 7,000 שקלים לקופת המכון עצמו. "הם עושים קופה שנכנסת לכיס של בעל המקום".
"אנשים מתחננים ואומרים שהלוחית שלהם טובה, אבל זה לא עוזר. ראיתי גם מצבים שבהם עבריינים שנדרשו להחליף לוחית הגיעו מאוחר יותר למקום והתנכלו לכלי הרכב של בעל המכון".
ומה הפתרון? מסתבר שיש פתרון ואפילו פשוט מאוד: "משרד התחבורה צריך לאפשר להחליף מכון או לנתק בין מי שמכין את המספר למכון הרישוי. שיהיה מקום אחר שבו מכינים את המספרים וכך לא יהיה אינטרס לבעלי המכונים לחייב החלפת לוחית".