לא נשחק ביום הזיכרון. שמעון מזרחי
לא נשחק ביום הזיכרון. שמעון מזרחיפלאש 90

המדינה הגישה הבוקר (ראשון) לבג"צ את תגובתה לעתירה נגד בחירתו של עו"ד שמעון מזרחי לחתן פרס ישראל לספורט לשנת תשע"א. עמדת המדינה היא כי דין העתירה להידחות תוך חיוב העותרים בהוצאות משפט הולמות.

עמדת המדינה, כי העתירה אינה תוקפת את זכאותו המהותית של עו"ד מזרחי לפרס ישראל, ונדמה כי קשה לחלוק על תרומתו המשמעותית לספורט הישראלי, אלא טענותיה מצטמצמות לקשרים לכאורה של חברות הדוקה בין יו"ר ועדת הפרס, מר טל ברודי, לבין עו"ד מזרחי.

המדינה הבהירה, כי יש טעם לפגם בניסיון להכתים את עבודת ועדת המומחים המקצועית, שנעשתה כולה בהתנדבות, ואת חבריה: טל ברודי ואסתר רוט-שחמורוב, חתני פרס ישראל בעצמם, וגילי לוסטיג מנהל היחידה לספורט הישגי בוועד האולימפי הישראלי.

בתשובה הובהר, כי ועדת הפרס בחרה בשמעון מזרחי פה אחד, כנדרש לפי תקנון הפרס, לאחר שערכה דיון מקיף ויסודי במועמדותם של כלל המועמדים בתחום הספורט, על מנת להבטיח כי המועמד הנבחר הינו בעל שעור קומה ותרומה שאין עליה עוררין לתחום הספורט.

הועדה החליטה כי מועמדותו של שמעון מזרחי הינה ראויה ביותר לנוכח מכלול פועלו ותרומתו לספורט הישראלי במשך עשרות בשנים, ומצאה כי אין בהיכרות בינו לבין יו"ר הועדה, טל ברודי, כדי לשלול מהמועמד המוביל בעיניה לקבלת הפרס את היותו ראוי לפרס. המדינה הדגישה, כי לפי פסיקת בג"ץ ותקנון פרס ישראל, בקשר מקצועי או היכרות מקצועית אין משום ניגוד עניינים פסול.

יצוין, כי התקנון לפיו פעלו ועדות הפרס השנה הינו תקנון חדש הכולל שינויים שהוטמעו בו בהתאם להמלצות ועדה ציבורית מייעצת שמונתה על ידי שר החינוך בראשות פרופ' בר אשר, נשיא האקדמיה ללשון עברית.



עוד נאמר בתשובת המדינה כי, כל שופט בועדות פרס ישראל בכל תחום מכיר את האישים הבכירים ביותר והמוכרים ביותר בתחומם, סביר כי לאישים אלה תהיה הכרות מקצועית ואף אישית עם מועמד זה או אחר, אשר מטבע הדברים יהיה אף הוא ידוע באותו התחום. כך הוא הדבר לגבי בחירת אישים מכל תחום.

פרס ישראל מוענק לאנשים הנמצאים בפסגת עשייתם המקצועית, הנמשכת בדרך כלל עשרות שנים, פרק זמן שאף בו יש כדי להבטיח כי כל העוסקים באותו התחום מכירים זה את זה, בוודאי במדינה קטנה כמדינת ישראל.

לפני מספר שבועות עתרו לבג"ץ שלושה בני אדם בטענה כי הועדה שבחרה בשמעון מזרחי לחתן פרס ישראל בספורט לשנת תשע"א הייתה נגועה בניגוד עניינים. עיקר הטענות כוונו כלפי יו"ר ועדת הפרס, טל ברודי, ששימש כחבר דירקטוריון מכבי תל אביב ומחזיק בקשרי ידידות עמוקים עם מזרחי. הדיון ייערך מחר (ב) בצהריים.