עלייה המונית הלילה
עלייה המונית הלילהמועצה אזורית שומרון

למעלה מחמישה עשר אלף איש, מספר שיא בשנים האחרונות, עלו הלילה (ו) לקבר יהושע בן נון בקברו בתמנת חרס, בין ברקן לאריאל שבשומרון, לרגל יום ההילולא הוא יום השנה לפטירתו.



האלפים הרבים התפללו בקבר יהושע בן נון, וכן בקבר נון אבי יהושע וקברו של כלב בן יפונה המצויים אף הם במקום.



בין הבאים נראו נשים וגברים מכל הגילאים ומכל רבדי האוכלוסיה: חילוניים, מסורתיים, דתיים, חרדים ואף תיירים שהגיעו מחוץ לארץ לרגל ההילולא.



לראשונה מאז חידוש מסורת ציון ההילולא בקבר יהושע בן נון, לאחר שחרור השומרון לפני 44 שנים, הפך האירוע לאירוע ממלכתי רשמי של מדינת ישראל, כשאל המתפללים הרבים הצטרפו הרב הראשי לישראל, שר בממשלה וארבעה חברי כנסת: הרב יונה מצגר, שר ההסברה והתפוצות יולי אדלשטיין, סגן יו"ר הכנסת ח"כ דני דנון, יו"ר סיעת "האיחוד הלאומי" ח"כ אורי אריאל, ח"כ פרופ' אריה אלדד, ח"כ ד"ר מיכאל בן ארי.



האורחים המכובדים לוו ע"י ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה ורב השומרון הרב אליקים לבנון.



במקום התקיים מעמד מרגש של סיום ספר "יהושע" ע"י עשרות תלמידי בתי ספר יסודיים יחד עם הוריהם. מידי כל שעה עגולה התקיימה אמירת תפילת "עלינו לשבח" אותה חיבר יהושע בן נון בכיבוש הארץ ברוב עם.

בחצות בדיוק התקיימה ליד קבר יהושע בן נון אמירה המונית של תפילת "עלינו לשבח" אותה הקריא רב השומרון הרב אליקים לבנון, והתקיימה עצרת ברחבת מתחם קבר יהושע.



ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה קרא בעצרת למנהיגי ישראל ללמוד מיהושע בן נון "מנהיגי ישראל ובראשם ראש הממשלה צריכים ללמוד מיהושע בן נון איך להנהיג עם ומדינה – באמונה, בכבוד לאומי ובעצמה".



מסיקה התייחס בדבריו לרצח בן יוסף לבנת הי"ד בקבר יוסף לפני 4 ימים על משקל של אמרתו המפורסמת  של השופט מישאל חשין, "כל המרים יד על יהודי יש לגדוע  את ידו". אני מקוה שהאור של יהושע בן נון יחזור למנהיגי ישראל ויסייע להם להגיע לדרך הנכונה. ועל מנהיגינו ללמוד מעוצמתו ודרכו ההחלטית של יהושוע . כשהיה צריך לכבוש את הארץ הוא לא היסס וחשב מה יגידו".



שר ההסברה והתפוצות יולי אדלשטיין אמר לקהל ההמונים, "היום אנו מממשים את דרכו וצוואתו של יהושע בן נון ללכת ולכבוש את הארץ לאורכה ולרוחבה ללא חשש ופחד. יהושע בהן נון וכלב בן יפונה הקבורים כאן בתמנת חרס, לא חששו לעמוד על אמונתם מעטים מול רבים ולומר בקול: טובה הארץ מאוד מאוד. מהם אנו למדים את הדבקות והעמידה בתוקף על זכותנו על ארץ ישראל. יש להגביר את אחיזתנו במקומות הקדושים – בקבר יוסף ובקבר יהושע בן נון" .



הרב הראשי לישראל הרב יונה מצגר אמר "יהושע בן נון וכלב בן יפונה היו היחידים מבין 12המרגלים שהיו אמיתיים והלכו בדרך הישר, ואנחנו צריכים להמשיך בדרכם וללכת בדרך הישר ללא פניות.  אני פונה מכאן בבקשה ובקריאה לממשלת ישראל ולצה"ל לאפשר יותר חופשיות בביקורים הן בקבר יוסף והן בקבר יהושוע בן נון. כניסה אחת בחודש וחצי זה לא די – יש לאפשר אחת לשבוע. במקביל על הבאים להכנס בליווי צה"ל. בנוסף, אני פונה לממשלת ישראל: אפילו ע"פ הסכם אוסלו קבר יוסף והדרך המובילה אליו אמורים להיות בשליטה מלאה של מדינת ישראל וכך צריך להיות בפועל".



רב השומרון הרב אליקים לבנון אמר "יהושע בן נון הוא כובש ארץ ישראל, הכניס את עם ישראל לארץ ישראל, בריבונות, בשליטה בכל מקום, ובוודאי במקומות קדושים כמו קברו של יוסף הצדיק ושל יהושע שהוא מצאצאי יוסף הצדיק. עם ישראל הוא הבעלים והריבון בארץ ישראל, אנחנו לא צריכים לבקש רשות מאומות אחרות על ארץ ישראל – הן צריכות לבקש מאיתנו".



סגן יו"ר הכנסת ח"כ דני דנון "אנו נמצאים בקברו של יהושע בן נון, כובש הארץ. לא צריך לפחד מהמילה 'לכבוש'  - אין בושה במילה כיבוש הארץ . יש צורך בהנהגה חזקה שלא מפחדת לכבוש ולחזק את ההתיישבות בארץ ישראל".



ח"כ פרופ' אריה אלדד אמר באירוע "אנו למדים שאת ארץ ישראל כובשים במעשים ובכניסה לכל מקום ללא הגבלות, ללא שוטרים פלשתיניים, לכל מקום בארץ, כי היא ניתנה לנו ע"י בורא עולם. מה שאנו עושים בערב הזה זוהי הדרך, כי כל דרך אחרת תאלץ אותנו לברוח. זו כיפת הברזל האמיתית שלנו".



ח"כ ד"ר מיכאל בן ארי אמר "את ארץ ישראל כובשים במעשים ולא בדיבורים כמו שעשה יהושוע בן נון . עלינו לדרוך בכל מקום בארץ ישראל כפי שדרך יהושע . 'כיפת הברזל שלנו' זה הליכה בארץ ישראל  ברגלים. 'קום והתהלך בארץ' - זו נחלתו של יהושוע".



העליה ההמונית אורגנה ע"י מועצה אזורית שומרון, אגודת "שכם אחד", המועצה הדתית שומרון ובסיוע ועד מתיישבי השומרון  והתקיימה באבטחת חיילי חטיבת אפרים בניצוח מפקד החטיבה אל"מ אבי גיל וקצין הגמ"ר רס"ן שמעון שטרית.



כמו"כ, הגיעו להילולא קבוצות מאורגנות של חסידים באוטובוסים שאורגנו ע"י האגודות "לקדושים אשר בארץ" ו"יסוד עולם".



המסורת על קברי הצדיקים הללו נשמרת מאז ימי הכניסה לארץ בימי יהושע, עת נכתב בסוף ספר יהושע על קבורתו בתמנת חרס, וכן לאורך כל השנים ע"י מבקרים ונוסעים שונים מתקופות שונות ועד לקריאת שם הכפר הערבי שהוקם בסביבות הקברים - "חארס".



אחת לתקופה מאשר צה"ל לאזרחים ישראלים להכנס לציון קבר יהושע לתפילה, כשאירוע השיא הוא הילולת יהושע בן נון המתקיימת כל שנה ברוב עם, כשהשנה כאמור הגיע מספר המשתתפים לשיא חדש.



כמו"כ, השתתפו בעליה לציון ראשי ישיבות, מקובלים ורבנים רבים מכל רחבי הארץ, ביניהם הרב מרדכי גרוס אב"ד, חניכי הישיבות והרב אוריאל גנזל רב הישוב רבבה.