אושוויץ
אושוויץפלאש 90

בספרו 'היטלר בעלות הברית והיהודים' פורס פרופ' שלמה אהרונסון נתונים ומסמכים הנוגעים למגמותיו של הממשל הנאצי והתנהלותו מול בעלות הברית, אך גם נתונים החושפים את מניעיהם של כוחות הברית במהלך המלחמה. איפה הייתה הצלת היהודים אז? "לא בראש סדר העדיפויות", הוא אומר לערוץ 7.

את דבריו מבסס פרופ' אהרונסון על פתיחת ארכיונים בארצות הברית ובברית המועצות ומחקרים שביצע תוך נבירה בהם. בין המסמכים הוא מספר גם על הארכיון של אייכמן שהיה בידי הרוסים מבלי שהמערב יודע על כך, ולימים הועבר לארכיון הפדראלי של גרמניה המאוחדת.

ממסמכים רבים אלה נחשפים נתונים באשר למה שידעו האמריקאים ובעיקר ניתן מענה לשאלה מדוע הם והבריטים לא עשו את שהעם היהודי מצפה היה מהם שיעשו להצלתו.

את המסקנות המתבררות מהמסמכים מסכם פרופ' אהרונסון במילים "העם היהודי היה במלכוד ללא מוצא". הא מדגיש שהרוצחים היו הנאצים ולא האמריקאים ועל כן את האצבע המאשימה יש להפנות לעברם אולם "מדוע בעלות הברית והרוסים ברחו מאיתנו כמו מאש? מדוע הם עשו הכול כדי שלא להזכיר את זכר השואה?", הוא שואל ומשיב.

לדבריו המניע העיקרי היה פוליטי. "הם ראו את מלחמת העולם כמלחמה שמתבצעת למען האינטרסים שלהם והערכים שלהם, ובעולם האנטישמי של אותם ימים לא היינו כלולים במערכת הערכים הזו". עוד אומר אהרונסון כי בעלות הברית פעלו באופן מודע מתוך החלטה שלא להפוך את המלחמה למלחמה יהודית, ומי שהוביל גישה זו היו דווקא קומוניסטים יהודים שחברו למודיעין האמריקאי והזהירו שאם תציג ארצות הברית את הצלת היהודים כיעד היטלר ישיג את שלו, כהגדרתם, שכן יהיה בכך הוכחה שהעולם נלחם את מלחמת היהודים.

את הגישה הזו קיבל הנשיא רוזוולט שניסה להקים את הסוכנות הפדראלית להצלת יהודים, אך הפסיק את פעילותה מאחר והיטלר ביצע את השמדת יהודי הונגריה כמענה למהלך זה. מענה שהחזיר את ארה"ב למעמד של מי שאינה יכולה לפעול.

פרופ' אהרונסון מבהיר שהמהלך היחיד שהיה בידי בעלות הברית לעשות הוא עסקאות להצלת יהודים. את הפגזת מסילות הרכבת הוא מגדיר כבלתי יעילות לחלוטין לנוכח שיחה שקיים בעבר עם השר הממונה על מערך הרכבות במשטר הנאצי. "הוא אמר לי שאם היו פוגעים במסילות הברזל הוא היה מתקן אותן עם שני עובדי כפייה ופלאייר, כפי שהוא עשה בגרמניה. זה לא היה אפקטיבי".

ומה באשר להפצצת תאי הגזים? להערכתו של אהרונסון המענה המיידי של היטלר היה הרג של היהודים במקומותיהם מבלי לשלוח אותם לאושוויץ. "לגרמנים ולהונגרים היה די כוח כדי להרוג מבלי להזדקק לתאי גזים", הוא אומר.

לנוכח כל אלה, סבור פרופ' אהרונסון, נמצא היה העם היהודי כאמור ב"מלכוד ללא מוצא" כשהגרמנים טובחים בהם ואין איש מעוניין או מסוגל לעזור מעבר לעסקאות הבודדות שניסתה ההנהגה היהודית לבצע כדי להציל לפחות את הילדים מהמחנות.