הפיקוד בחטיבת הצנחנים
הפיקוד בחטיבת הצנחניםדובר צה"ל

לפני מספר חודשים דווחנו כאן, בערוץ 7 כי אל"מ אהרון חליווה, לשעבר מח"ט הצנחנים, הבהיר לפקודיו במספר הזדמנויות כי מסלול ההסדר איננו מקובל עליו.

דבריו של חליווה כנראה עשו רושם לטווח ארוך ולאחרונה קיבל ערוץ 7 תלונות על כך שחיילים בגדוד 101 של הצנחנים לא נשלחים לקורס מכי"ם. בשיחת מפקד הגדוד, הובהר לחיילי ההסדר כי אף אחד מהם לא יצא לקורס בשל שירותם הקצר.

א', אב לאחד החיילים בחטיבת הצנחנים מחה בשיחה עם ערוץ 7 נגד החלטת הפיקוד שלא להוציא אף חייל לקורס מכי"ם, "בני משרת בגדוד 101 של הצנחנים, וידועה התנגדות המח"ט הקודם ליציאת חיילי ההסדר לקורס מפקדים, משום שלא מפיקים מהם את התמורה כפי שמפיקים מאדם המשרת שירות מלא".

"לא יתכן שלא יהיו לנו מפקדים טובים בכל שורות הצבא. ידוע שבני הישיבות נותנים את הנשמה בשירות", מציין א'.

פניתם לאיגוד ישיבות ההסדר?

"האיגוד מכיר את הבעיה הזו לפני ולפנים, אבל מה הוא יכול לעשות באופן מעשי? מה שקורה כאן זה שיחידה חשובה בצה"ל מחליטה שאין אצלה מסלול פיקודי לחיילי הסדר. זו שערוריה שאין כדוגמתה".

אז מה עכשיו?

"פניתי לשר הרשקוביץ ואני ממתין לתשובה, ובמידה ולא ישתנה שום דבר, נפעל באמצעים חזקים יותר".

מנכ"ל איגוד ישיבות ההסדר, איתן עוזרי, אמר לערוץ 7 כי "בגדוד אחד בתוך החטיבה, הודיע המג"ד כי במחזור הקרוב לא יוציא את בני ישיבות לקורס מכי"ם  אלא אם כן יעזבו את מסלול ההסדר. אנחנו לא מרוצים מהעניין ופועלים מול שלטונות הצבא, על מנת שגם בחטיבת הצנחנים, ינהגו כמו בשאר החטיבות".

"כנראה, ש'רוח המפקד' מזמן המח"ט הקודם, אהרון חליווה, עדיין נושבת בחטיבה אך הגיע הזמן לשנות אותה", הוסיף עוזרי.

מסתבר, שמהלך זה אינו יחידני. בעקבות התלונות על על דברי מג"ד 101, פנינו לדובר צה"ל וזו היתה תגובתו: "חיילי ישיבות ההסדר הינם חיילים איכותיים וניתנת להם עדיפות לצאת לקורסי פיקוד כשהם מתחייבים לשירות של שלוש שנים".

"יחד עם זאת, יציאת חיילי ההסדר לפיקוד כאשר הם עודם במסלול ההסדר, מייצרת חוסר יציבות פיקודית בגדוד ואי-מיצוים כמפקדים בצבא", נכתב בתגובה.

תשובה זו, של דובר צה"ל, שונה במהותה מהנוהל שהתקיים עד היום בשורות ההסדר. לדברי איתן עוזרי, "קורס פיקודי לא מחייב את חיילי ההסדר לוותר על מסלולם, חייל שיוצא לקורס מכי"ם  מתחייב לשרת כמפקד לתקופה של 8 חודשים מתום הקורס ואם הוא יוצא לקורס קצינים, הוא מתחייב לשרת כקצין לתקופה של שנה מתום הקורס".