אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

חברת בואינג הודיעה כי זכתה בחוזים מאת חיל האוויר האמריקאי ומהפיקוד האווירי של חיל הים האמריקאי (NAVAIR) לאספקת מערכות הפצצה החכמה JDAM, בהיקף של 100 מיליון דולר.

החוזה שהתקבל מאת NAVAIR, בהיקף של 8 מיליון דולר, הינו חוזה הייצור הראשון בהיקף גדול למערכות אלה, כאשר בתחילה ייוצרו 700 ערכות אשר יאפשרו לחיל הים האמריקאי לבצע תקיפה ישירה של מטרות נעות.

החוזה שהעניק עתה חיל האוויר האמריקאי לחברת בואינג, בהיקף של 92 מיליון דולר לאספקת למעלה מ-4,000 ערכות JDAM, בא בעקבות החוזה שנחתם בתחילת השנה בהיקף של 88 מיליון דולר, לאספקת 3,500 מערכות זנב.

"כבר למעלה מעשור, מערכות ה-JDAM הינן הבחירה המועדפת עבור משימות קרב", אמרה דבי ראב, סמנכ"ל בבואינג ומנהלת חטיבת הטילים והמל"טים בחברה. "החידושים הטכנולוגיים שאנו מפתחים בבואינג מאפשרים ללקוחותינו מענה יעיל וחסכוני לדרישות המשתנות בשדה הקרב ולצורך ביכולות דיוק חסרות-תקדים".

עוד בתחילת 2007, זוהתה מערכת ה-JDAM לייזר כצורך מבצעי חיוני. חברת בואינג, אשר השלימה את תהליך הפיתוח והבדיקה בפחות משנה וחצי, סיפקה לחיל האוויר האמריקאי את הערכות הראשונות כבר במאי 2008. מערכות הלייזר סייעו רבות בתקיפות חיל האוויר האמריקאי בעיראק, באוגוסט 2008.

"חיישן הלייזר שהוספנו לערכת ה-JDAM הסטנדרטית מאפשר לכח יכולות תקיפה של מטרות נעות ביבשה ובים תוך דיוק מירבי ואמינות גבוהה. בנוסף, מערכת ה-JDAM לייזר הינה פתרון חסכוני ונוח לשימוש ולהתקנה", אמר דן ג'ספרינג, מנהל מערכות תקיפה ישירה בבואינג.

ערכות ה-JDAM לייזר הראשונות הועברו לחיל הים האמריקאי באוקטובר 2008. במרץ 2010 ביצע החיל הזמנה של מערכות נוספות בכדי לענות על הצורך המבצעי לתקיפה ישירה של מטרות נעות.

מחברת בואינג נמסר כי חיל האוויר האמריקאי ממשיך להשתמש במערכת ה-JDAM לייזר, אשר שומרת על מעמדה כמערכת הנדרשת ביותר על ידי מפקדת חילות האוויר המרכזית של ארה"ב. בפברואר השנה, 27 ימים בלבד לאחר קבלת ההזמנה, סיפקה בואינג את 189 הערכות הראשונות מתוך 550 שהוזמנו בייצור ראשוני ישירות אל הכוחות הפרושים בשטח, כמענה לצורך המיידי לפעילות מבצעית דחופה.

מערכת ה-JDAM הינה מערכת הנחייה חכמה וחסכונית הממירה פצצות בלתי מונחות לכלי נשק חכמים ומונחים. התכנון המודולרי מאפשר ללקוחות לשדרג את הפצצה בקלות על מנת להקנות יכולות נוספות כגון טווח מוגדל עד לכ-65 ק"מ, תצורה שאחד הלקוחות הבינלאומיים של המערכת בוחן בימים אלו. מאז שנת 1998 יצרה בואינג למעלה מ-225,000 מערכות JDAM.