רובה לעתיד - חינוך. דני דיין
רובה לעתיד - חינוך. דני דייןפלאש 90

תחת הכותרת 'עם הפנים קדימה' מקיים ערוץ 7 את פרויקט יום העצמאות שלו. אישים מתחומי עשייה שונים ומגוונים משיבים לשאלה: "איך אתם מעריכים שתיראה המדינה בעוד עשרים וחמש שנים, ואיך הייתם רוצים שהיא תיראה באותם ימים?"

יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, לא מוכן לחזות לנו בדיוק מה צפוי בעתיד, אבל בדבר אחד הוא בטוח – הכול תלוי בחינוך. "החינוך הוא ההשקעה החשובה ביותר שתישא פירות לטווח רחוק ובינוני".

דיין קובל על המציאות בה אנחנו מסתכלים יותר מדי דרך החור שבגרוש ולא חושבים לטווח רחוק, וכשהוא מדבר על חינוך הוא לא מדבר דווקא על מחשבים ומעבדות אלא בעיקר לערכים. "העיקר הוא אילו ערכים ננחיל לנוער".

"היום אנחנו משלמים מחיר על כך שמערכת החינוך הממלכתית, לא הממלכתית דתית, התרוקנה מערכים", הוא אומר וקובע שכעת חובה עלינו "להחזיר את השורשיות היהודית והציונות, את המיתוסים הטובים שהיום עמלים כל כך כדי לנפץ אותם. להחזיר אותם למערכת החינוך. אם נעשה זאת נקטוף פירות בעתיד".

ולמונח הזה – ערכים – יש בפיו של דיין גם משמעות פוליטית אקטואלית. הוא מעריך שהערכים הללו, לו יונחלו לבני הנוער בישראל יהיה בכוחם כדי להחליף את תהליך אוסלו בתהליך באזל, כלשונו. לשם כך יש לשוב לחוזן ההגשמה והאמונה בצדקת דרכנו. "אם נעשה זאת נדע לשמור את הארץ ונחבר את הנוער שלנו לחברון, שילה ובית אל הוער יבין למה אנחנו נמצאים בתל אביב. אם זה לא יקרה נהיה כעלה נידף בשכונה שלנו".

 

*******************************************************************************************

המוסיקאי והתמלילן נחום היימן (נחצ'ה) אומר שהוא מתקשה להעריך במבט קדימה כשהכול סביבו הולך אחורה... ונדמה שיש במשפט הקצר הזה לא מעט כדי לתת תחושה נוגה, אבל נחצ'ה מתעשת ומציג חזון אופטימי.

כשנחצ'ה מנסה להציב חזון מעשי ואופטימי לעתיד הוא מנסח את זה כמעט כמו שיר ומקווה שהקיים כאן יישאר ויתרחב, "שהעצים יצמחו והילדים יגדלו עד שנצטרך הרחבה של כל הישובים", הוא אומר ומזכיר בערגה את ימי הרדיו המזמרים שלו בערוץ 7. לכל זה הוא מוסיף תקווה לשלום בינינו לבין עצמנו ובינינו לבין השכנים שיבינו מתישהו שבנייה והתיישבות לא נועדו לפגוע בהם.