...ולהתחיל מהתחלה. יהודה עציון
...ולהתחיל מהתחלה. יהודה עציוןפלאש 90

תחת הכותרת 'עם הפנים קדימה' מקיים ערוץ 7 את פרויקט יום העצמאות שלו. אישים מתחומי עשייה שונים ומגוונים משיבים לשאלה: "איך אתם מעריכים שתיראה המדינה בעוד עשרים וחמש שנים, ואיך הייתם רוצים שהיא תיראה באותם ימים?"

ההוגה והמחנך יהודה עציון, בניגוד לרבים מהנשאלים, לא אופטימי באשר לעתידה של מדינת ישראל במתכונתה הנוכחית, ולכן הוא סבור שכל הסיפור הזה של מדינת ישראל הולך להתחלף במשהו אחר.

"אנחנו מאמינים בקיבול תפילות ולכן אנחנו מתפללים על החולה תפילה לשלום המדינה... ומקווים שהיא תתעשת ותעלה על אם הדרך, אבל זה לא פשוט. זו לא רפואה של עלייה בקו ליניארי", הוא אומר ומבהיר שכדי לבצע את השינוי שאותו הוא רואה כהכרחי למדינת ישראל יש לבצע שינוי ברבדי העומק של מדינת ישראל ומתוך כך יגיע השינוי גם לדרכי התנהלותה של המדינה.

"זה מהפך לא פשוט של שיבה אל איתן התורה, כפי שהגדיר זאת הרמב"ם", אומר עציון ומתאר מציאות בה מלכות ישראל הופכת נאמנה לרצון הבורא, מתוך נאמנות זו יעברו הדברים מהתיאוריה למעשים, ואותם מעשים יובילו את המנהיגות אל המקדש. "זה כמעט להקים משהו חדש. זה מצריך מהפך עמוק. לא משהו שאפשר להקים על בסיס התכניות החומריות שקיימות היום".

עציון רואה כשלב ראשוני והכרחי את חילופי המשטר והשרשת התרבות. "מאז ימי הרמב"ם לא הייתה התמודדות עם הלכות סנהדרים, מלכים ובית הבחירה", הוא אומר וקובע שהגיעה העת לשוב וללמוד את תכני הממלכה ולא להסתפק במטען ההלכתי המשפחתי שרק הוא התפתח בבתי המדרש של תקופת הגלות.

"ליישר את הדברים ולהוציא דבר ראוי זה לא פשוט, אבל זו המשימה שלנו. להעמיד חינוך חדש". ואם נדמה לנו שיש עוד הרבה זמן, 25 שנה, עציון מנסה להעיר אותנו: "אנחנו כבר באיחור", הוא אומר וקובע: "לא הכנו את השורשים". עם זאת הוא מזהה ניצנים ראשונים: "יש התחלות להבראה מחשבתית, אבל הן עדיין קטנות. צריך לקחת אחריות".