שי ניצן
שי ניצןפלאש 90

לראשונה גורם בכיר בסביבת ראש הממשלה מגלה את זהותו של מי שעומד מאחורי עצירת הכספים לישיבת 'עוד יוסף חי' והמניע האמיתי שמאחורי המהלך. המדובר הוא ביועצת ראש הממשלה, פרח לרנר, שהודתה כי מי שעומד מאחורי עצירת הכספים לישיבה הוא המשנה לפרקליט המדינה עו"ד שי ניצן ולא שיקול מקצועי של משרד החינוך.

תחילתה של הפרשה לפני מספר חודשים עת הופסק התיקצוב שהישיבה מקבלת ממשרד החינוך. בא כוח הישיבה עו"ד יצחק בם פנה במכתב דחוף ליועץ המשפטי במשרד החינוך והביע תמיהה האם מאחורי עצירת התקציב מסתתרים לחצים של גורמים פוליטיים מטעמו של עו"ד שי ניצן. נציגי משרד החינוך דחו את הטענות ואמרו חד משמעית כי הסיבה לעצירת התקציב היא בעיה טכנית וכי הישיבה לא עמדה במספר ביקורות של משרד החינוך. בשבועות האחרונים דווח על החזרת התקציב ואכן במכתב  שנשלח לעו"ד בם נמסר כי התמיכה במוסד תימשך אך על הישיבה יוטל קנס. גם בהודעות לתקשורת שיצאו מטעם משרד החינוך נאמר מפורשות כי לשי ניצן אין כל קשר לעצירת התקציב ואולם חרף ההודעה על המשך התמיכה התקציב לא הגיע. גם גורמים משפטיים הכחישו כל קשר בין ניצן לעצירת התקציב.

בעקבות העובדה שהתקציב לא חזר,  פנה ח"כ אורי אריאל ( האיחוד הלאומי)  אל ראש הממשלה  וכתב לו  כי התקציב עדין לא הגיע  והוא מבקש את התערבותו  ואולם ממכתב תגובה שהעבירה יועצת ראש הממשלה לרנר אל ח"כ אריאל, היא  הפתיעה וגילתה  כי :"ממידע שהצטבר במערכת הביטחון, עולה כי  תלמידים רבים מישיבת עוד יוסף חי, מעורבים מזה עת ארוכה בביצוע עבירות אלימות קשות נגד פלסטינאים ורכושם וכן כנגד כוחות הביטחון, המידע מצביע על הקשר בין פעילות זו לבין הישיבה".

לרנר אמנם הקפידה להדגיש כי באמור אין תשובה על עצירת התקציב אלא שבסוף המכתב הדהימה ואישרה שאם ברצון הישיבה לקבל מידע על עצירת התקציב עליה לפנות לעו"ד שי ניצן - כזכור במשרד החינוך וגם גורמים משפטיים,  טענו בתוקף בזמנו כי לניצן את קשר לעצירת התקציב....

ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה, אמר בתגובה כי :"שבוע לאחר יום העצמאות, מצער לגלות שבמדינת ישראל, פועלת משטרת מחשבות של פקידים המתנהלים במחשכים בניגוד לכל חוק כמו במדינות עם שלטון מסוג אחר. ללא כל קשר להסכמה או אי הסכמה עם כל דבר בישיבה כל אזרח סביר מתקומם כנגד התנהלות בלתי חוקתית זו. לא שמענו על פגיעה ולו בשקל מתקצוב גופי השמאל הקיצוני המסיתים וחותרים תחת עצם קיום המדינה"

בא כוחה של הישיבה, עו"ד יצחק בם, אמר כי הישיבה תאלץ לנקוט הליכים משפטיים וכי הוכח ששיקולים פוליטיים ולא מקצועיים הם אלה שהובילו לעצירת התקציב ואילו ח"כ מיכאל בן ארי אמר כי :"מסתבר ששי ניצן, הוא התובע, הוא השופט, הוא המוציא לפועל,במדינה מתוקנת פקיד אשר היה לוקח לעצמו סמכויות לא לו, כדי להתנכל באופן אישי ולא חוקי היה מסולק מתפקידו ועומד לדין. רק במדינת ישראל שר המשפטים נותן לפקיד לנהל את המשרד".