חדר הניתוח ברמב"ם.
חדר הניתוח ברמב"ם.צילום: רענן טל

ב', בת 54, סבלה מבעיה של צניחת אברי האגן. כשקבעה תור לניתוח ברמב"ם, הכיר לה ד"ר ליאור לבנשטיין, גניקולוג בכיר ברמב"ם, את עמיתו לחדר הניתוח- "דה וינצ'י", הרובוט המנתח.

מה שנראה עד לפני מספר שנים כסצנה הלקוחה מסרט עתידני, הופך במהירות למציאות רווחת. הרובוטיקה הולכת ומתבססת כחלק בלתי נפרד מחדר הניתוח של שנות ה-2000 בכל העולם המערבי, ונראה שמגמה זו רק תגדל בעתיד.  

איך יראה חדר הניתוחים בעוד 20 שנה? אילו טכנולוגיות חדשות יכתיבו את גבולות הרפואה? מה יהיה תפקידו של המנתח בעתיד? את הפרופיל והמאפיינים של חדר הניתוח העתידי, ינסו לחזות השבוע, רופאים, מהנדסים, אדריכלים ואנשי ביו-טק מובילים מהארץ ומהעולם, שיתכנסו מחר, (רביעי), ה-18.5, במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, ליום עיון המוקדש ל "חדר הניתוח בשנת 2030".

בין המרצים שייקחו חלק בכנס המרתק: פרופ' דן בן חמו, ראש מחלקת הרדמה בביה"ח Kremlin Bicetre בפריז, שירצה על תחום הרדמה בחדר הניתוחים העתידי.

פרופ' אנדראס מלצר, ראש המכון לרפואה, מדע וטכנולוגיה בסקוטלנד שירצה על מכשירי הדימות בניתוח הזעיר פולשני והבלתי פולשני. פרופ' נעמי ביטרמן מהפקולטה לארכיטקטורה בטכניון, המתמחה בעיצוב חדרי ניתוח, תרצה בכנס על עיצוב חדר הניתוח העתידני, ועל מכשור אל-חוטי פורץ דרך שישפר את יעילות העבודה.

ד"ר אלון וולף, מנהל המעבדה לביורובוטיקה וביומכניקה בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון ירצה על הקשר בין הרופא, המכשיר והחולה ועל התפתחויות בתחום הרובוטיקה. פרופ' יורם קלוגר, מנהל המערך הכירורגי ברמב"ם ירצה על מקומו של המנתח האנושי בעידן הטכנולוגיה והרובוטיקה ועוד מרצים ונושאים רבים.

אחת מההרצאות המרתקות תהיה זו של בכיר מחטיבת הבריאות של ענק הטכנולוגיה האמריקאי GE , שגם נותנת חסות ליום העיון. החברה היא היצרנית העיקרית של מכשירי הדמיה משוכללים (CT ו MRI ) . ד"ר בנגט נילסן  שמשמש כמנהל המחקר של חטיבת הבריאות של GE באירופה, אפריקה והמזה"ת יספק מבט ייחודי אל העתיד הטכנולוגי של חדר הניתוח בעוד 20 שנה. 

לדברי פרופ' רפי ביאר, מנהל רמב"ם, בעתיד המנתח יוכל לבצע את עבודתו מכל מקום בעולם, "המנתח יוכל להשתמש ברובוט כשלוחה של ידיו ולבצע את הניתוח מרחוק", אומר פרופ' ביאר, "הטכנולוגיה תאפשר לקיים מעין ניתוח ועידה, בהשתתפותם של כירורגים ממדינות שונות, לפתרון בעיות שעלולות לצוץ בניתוח, להתייעצות או ללימוד. כבר כיום כ-80% מהניתוחי הערמונית (פרוסטטה) בארה"ב מבוצעים ע"י הרובוט, כמו גם מרבית הניתוחים הגניקולוגיים האונקולוגיים והאור-גניקולוגיים ואנו צופים כי בעתיד הרובוט ישתלב בניתוחים נוספים ויגיע לאזורים נוספים בגוף האדם".

בעוד שמקומו של המנתח בחדר הניתוחים העתידני, נדחק אל עמדת תפעול הרובוט, ד"ר פיליפ אבקסיס, מרדים בכיר ברמב"ם, ומארגן הכנס, מבטיח כי לאדם בחדר הניתוח אין תחליף: "זו לא מקריות שהיוזמה לדיון בחדר הניתוח העתידי מגיעה מהמרדימים", מציין ד"ר אבקסיס, "בעוד 20 שנה ככל הנראה יהיו פה יותר רובוטים מרופאים, ואולי את הניתוח בחיפה ייעשה בכלל מנתח שיושב בסין, אבל מרדימים תמיד יצטרכו להיות בחדר הניתוח. גם בשנת 2030. מבחינת המכשור, בתי החולים נמצאים תמיד בפיגור משום שהטכנולוגיה מתפתחת במהירות אדירה. לביה"ח יש נטייה להסתכל חמש או עשר שנים קדימה, אך עליהם לבנות תשתיות במחשבה עתידית של לפחות 20 שנה".

ומה יהיה על הכירורגים והכירורגיה הקלאסית בממלכתו של ד"ר רובוט? לדבריו של פרופ' קלוגר, למרות יתרונות הרובוטים המנתחים, התפשטותם בחדרי הניתוח עלולה להכחיד את הידע והמיומנויות שלהם זקוק הכירורג בכדי להציל חיים: "הכירורג נדרש גם בחדרי המיון ובפרוצדורות שבהן הרובוט איננו מעורב. הדור החדש של המנתחים גדל בסביבה ממוכנת, ועם פילוסופיה רפואית חדשה שעלולה לשנות את המציאות הטיפולית בעתיד".