טלוויזיות. אין מקלט אין אגרה
טלוויזיות. אין מקלט אין אגרהפלאש 90

הוועדה המשותפת לוועדות הכלכלה וועדת החינוך והתרבות של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, המשיכה היום בדיונים להכנה לקריאה שנייה ושלישית של ההצעה לתיקון חוק רשות השידור, במסגרת קידום הרפורמה ברשות.

היום אישרה הוועדה לרשות השידור להמשיך ולשדר תשדירי שירות, בהתאם למצב הנהוג כיום. כמו כן נקבע כי הכללים שתקבע מועצת רשות השידור, בהתאם לחוק, יובאו לאישור ועדת הכלכלה תוך שנה מאישור החוק.

הוועדה דנה בהצעת הממשלה לגבות אגרה בעד האפשרות לצפות בשידורי הטלוויזיה שלא באמצעות מקלטי טלוויזיה. יו"ר רשות השידור, אמיר גילת, אמר כי צריך לשנות את החוק ולהתאימו לשינויים שמתרחשים כבר כיום, באופן צריכת התוכן. "אנחנו מדברים על חוק לעשרות שנים קדימה ואי אפשר להסתמך רק על גבייה ממקלטי טלוויזיה", אמר גילת.

ח"כ שי השיב לו ואמר כי הוא "מכבד את היצירתיות של רשות השידור, אבל מדובר בפריצת דרך שכן הרוב עדיין צופים בשידורים באמצעות מקלט טלוויזיה – אתם מתמחים בלקומם את הציבור".

יו"ר הוועדה שאמה-הכהן הוסיף כי הוא מוכן ללכת עם רשות השידור לאורך כל הדרך אם העמקת הגבייה תהיה לא רק ברמת גן, אלא גם באום אל פאחם. ח"כ אייכלר הוסיף: "מדובר בהטלת מס נוסף על הציבור".

הוועדה החליטה לדחות את הצעת הממשלה בנושא ומחקה את הסעיף מהצעת החוק.

עם זאת אישרה הוועדה את הסעיף המאפשר לרשות להעביר תכנים באמצעים טכנולוגיים נוספים מלבד שידורי הטלוויזיה. המשמעות היא כי רשות השידור תוכל לשדר את תכניה גם באינטרנט, ברדיו ובמכשירים הסלולריים. עוד נקבע כי התכנים יועברו במקביל לשידורם בטלוויזיה, מלבד שידורי החדשות אותם תוכל להעביר הרשות גם אם הם לא משודרים בטלוויזיה.

בנוסף אושר הסעיף המאפשר לרשות השידור להתקשר עם טאלנטים, לתקופות מוגבלות או למשימות מוגבלות. ח"כ שי התנגד להצעת הממשלה, לפיה ההתקשרויות יהיו על ידי המועצה ובאישור שר האוצר וביקש למחוק את הצורך באישור שר האוצר. "ברגע שעולים לרגל למשרד האוצר, זה אומר שתלויים בו", אמר. אולם הוועדה לא קיבלה את הצעתו של ח"כ שי והוא ביקש להגיש הסתייגות לסעיף שתידון במליאה.

כמו כן דנה הוועדה בסעיף המטיל על הרשות את החובה להקים ארכיון לשימור השידורים מיום הקמתה. יו"ר הרשות גילת אמר כי הוא ביקש שהארכיון יוכר כאתר מורשת לאומי, על מנת שיזכה לתמיכה כספית. לדבריו, העלות של דיגיטצית הארכיון עומדת על כ-50 מיליון שקל.

הוועדה אף חזרה לדון בסעיף העוסק במינוי חברי מועצת רשות השידור. הוועדה אישרה כי הממשלה תמנה בהמלצת השר את היו"ר, שיבחר מבין 3 מועמדים שתציע ועדת האיתור. לנוכח הטענות של מעורבות פוליטית ברשות הגיע היו"ר שאמה-הכהן להסכמות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיהן 6 חברי מועצה יבחרו על ידי ועדת האיתור ו-6 חברי מליאה נוספים יבחרו על ידי השר ובאישור הממשלה, מתוך רשימה של מועמדים שתגיש ועדת האיתור לשר.