ערבים מתפרעים
ערבים מתפרעיםצילום: פלאש 90

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר 18 חודשי מאסר על מוחמד עודא שהשתתף בהפרות סדר כנגד חניכת בית הכנסת "החורבה" בכפר סילוואן והורשע בתקיפת שוטרים, הצתה וחבלה חמורה.

הנאשם הורשע, על פי הודאתו, בעבירה של ניסיון לתקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות, בשתי עבירות התפרעות, בעבירת ניסיון תקיפה הגורמת חבלה של ממש בנסיבות מחמירות בעבירת קשירת קשר בעבירת ניסיון הצתה ובעבירה של חבלה חמורה בכוונה מחמירה

בית הכנסת "החורבה" ברובע היהודי שבעיר העתיקה בירושלים נחנך בחודש מרץ האחרון, כתוצאה מחנוכת בית הכנסת, החלו הפרות סדר מרובות בכל רחבי הכפר סילוואן. הפרות הסדר כללו ידויי אבנים, ידויי בקבוקי תבערה והתפרעויות. הפרות הסדר נמשכו מספר ימים והסתיימו לקראת סוף חודש מרץ 2010.

בגזר הדין פירט השופט, רפי כרמל, את מעשי הנאשם במהלך ההתפרעויות,  "במספר מועדים שונים יידה הנאשם אבנים לעבר שוטרים ומתיישבים בכפר סילוואן". עוד צויין כי הנאשם קשר עם אחרים להצבת מארב לג'יפ ובו מאבטחים. הנאשם וחבריו הכינו שלושה בקבוקי תבערה לשם השלכתם על המאבטחים הנעים בציר. באותו יום, סמוך לשעה 21:00, הגיעו הנאשם וחבריו למקום המכונה "מעלה המתנחלים" בכפר סילוואן, כשהם מצוידים בשמן, אבנים ובבקבוקי תבערה. הנאשם שפך את השמן שהביא עימו על הכביש ואז המתין עם האחרים במארב לבואו של רכב המאבטחים. סמוך לשעה 21:30, הגיע למקום רכב מסוג טרנזיט בו מספר מאבטחים. משהגיע הרכב לקטע הכביש עליו שפך הנאשם שמן, הוא החליק ולא הצליח לבלום. הפלסטינים החלו ליידות על הרכב אבנים ובקבוקי תבערה, המאבטחים נאלצו לצאת מן הרכב הפגוע ולירות באוויר".

בטיעוניה לעונש, הפנתה הפרקליטות לכך שהנאשם הוא אחד מבין מספר מעורבים, אשר דינם כבר נגזר, הוטל עליהם, במסגרת הסדר טיעון, עונש מאסר בפועל לתקופה של 10 חודשים, אולם מעורבותם הייתה מצומצמת יותר (כללה אירוע שפיכת שמן) והיו קשיים ראייתיים. מעורב אחר, שהורשע באירועים  בדומה לנאשם, אך בעניינו היה תסקיר חיובי וחלקו בנוגע לשפיכת שמן היה קטן יותר, נגזרו עליו 12 חודשי מאסר בפועל. המאשימה ביקשה להסתמך על מקרה אותו ראתה כדומה בו יוחסה לנאשם אחר נטילת חלק בשלושה אירועים ונמחק אישום אחד, ונגזרו עליו, בין היתר ונוכח עברו הפלילי, 28 חודשי מאסר בפועל. עוד נטען כי האזור בו בוצעו העבירות הנו אזור רגיש, קיימים בו מקרים רבים של ידויי אבנים ויש להביא בשיקולי הענישה גם את גורם ההרתעה.

מנגד, הסנגור הדגיש את הודאת הנאשם ואת העובדה שהסדר הטיעון צמצם באופן משמעותי את העבירות אותן עבר. הוסכם כי הנאשם לא היה שותף לייצור בקבוקי התבערה ותפקידו התמצה בשפיכת שמן, עוד נטען כי המלצת שירות המבחן לעונש נוסף הנה למאסר מותנה דווקא ועל-כן יש להסתפק בתקופת המעצר בת כשנה.

הנאשם, בדבריו, הוסיף כי הוא מצטער על מעשיו והוא הפיק לקח מטעויותיו.

השופט הדגיש בהחלטתו כי "מעשיו של הנאשם חמורים מאוד ואלה כללו יידויי אבנים לעבר אזרחים ולעבר שוטרים ושפיכת שמן על הכביש על מנת "לצוד" רכב עליו ניתן יהא ליידות אבנים ובקבוקי תבערה, כפי שנעשה בפועל" וגזר על האשם כאמור מאסר בפועל לתקופה של 18  חודשים ומאסר על תנאי לתקופה 12 חודשים.