מזכ"ל האו"ם. באן קי מון
מזכ"ל האו"ם. באן קי מוןפלאש 90

ממשל חמאס וארגונים פרו-פלסטינים המארגנים את משט "צי החירות 2" פתחו במלחמת השמצות כלפי מזכ"ל האו"ם באן קי- מון, בגלל איגרת ששלח לממשלות מדינות אגן הים התיכון, כולל ממשלת ישראל, בנושא המשט.

באגרת קרא המזכ"ל למדינות השונות, שלא לעודד צאתו של המשט, הנושא בחובו פוטנציאל הסלמה עד לכדי עימות אלים. המזכ"ל הבהיר, כי משטים אינם מהווים פיתרון למצוקה הכלכלית ברצועת עזה, ועל כל המוצרים המיועדים לרצועת עזה לעבור דרך הערוצים המקובלים. הוא קרא לממשלות, כולל לממשלת ישראל, לנהוג באחריות ולהימנע מאלימות במהלך המשט.

תגובת מזכ"ל האו"ם מצטרפת להסתייגויות רבות אחרות מהמשט, שהושמעו בקהילה הבינלאומית. בין המסתייגים ארה"ב, האיחוד האירופאי ומדינות מערביות כמו צרפת, ספרד, דנמרק, הולנד וקנדה. הסתייגויות אלה, שכמותן לא הושמעו במשט הקודם, עלולות, בראיית חמאס ובעלי בריתה, לערער על הלגיטימיות של המשט ושל מטרותיו, ועלולות אף לחזק את הלגיטימציה של מהלכים ישראליים נגדו. כיוון שכך, פתחה חמאס בקמפיין תקשורתי נגד מזכ"ל האו"ם בהטילה עליו את האחריות לשלומו של משט "צי החירות 2" .

לשכת ההסברה של חמאס, פרסמה הודעה המגנה את קריאתו של מזכ"ל האו"ם. לדברי ההודעה, הקריאה היא "סטייה מסוכנת" מהעקרונות עליהם הוקם האו"ם, ועמדתו של המזכ"ל מהווה תקדים מסוכן. לדברי ההודעה מצופה מהמזכ"ל שלא להיכנע ללחצי ישראל אלא לדרוש ממנו לשים קץ ל"מצור" ולתמוך בצעדים להעברת סיוע הומניטארי לרצועה.

בהודעה לעיתונות מטעם הוועדה הבינלאומית לשבירת המצור על עזה, שפורסמה  באתר חמאס, הטילה הוועדה על מזכ"ל האו"ם, באן קי- מון, את האחריות לשלומו של משט "צי החירות 2" . הוועדה הדגישה, כי ההודעה שפרסם מזכ"ל האו"ם מכשירה "את הפיראטיות של ישראל" ומעודדת אותה לתקוף את המשט כפי שעשתה במשט הקודם בשנת 2010. עוד נאמר בהודעה כי אזהרתו של המזכ"ל לא תניא את המשט מלהפליג במועד שנקבע לו ודורשת ממנו להגן על הספינות ועל נוסעיהן.