ידונו בחוק הג'ובים. ישיבת הכנסת
ידונו בחוק הג'ובים. ישיבת הכנסת

"כשהייתי ילד, ביקרתי בביתו של חיים נחמן ביאליק בתל אביב יחד עם אבי, פרופ' יוסף יואל ריבלין", מספר יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין, "בצאתנו נתנה לי רעייתו, מניה ביאליק, מתנה - ספר שירים של לאה גולדברג. אהבתי את הספר וקראתי בו רבות, אך היו שירים רבים שכלל לא הבנתי את משמעותם כילד. לימים, כשבגרתי ועמדתי על דעתי, הבנתי שהם מיועדים למבוגרים. שיר 'הפיל ', אותו בחרתי לקרוא בפני חברי הכנסת, הוא אחד מהם".

השנה יקריאו חברי כנסת קטע מספר ילדים אהוב עליהם באירוע "הצעה לספר" שיתקיים בכנסת לרגל פתיחת שבוע הספר העברי. הסופר יהודה אטלס ירצה בפני הח"כים. את הטקס ינחה ג'קי לוי. זו השנה השלישית שטקס הקראת קטעים מספרים אהובים מתקיים ביוזמתו של הח"כ והסופר אורי אורבך. השנה הוחלט להקדיש את האירוע לספרות ילדים.

בבתי ספר חרדיים לא לומדים את יצירותיו של ביאליק, אבל ח"כ הרב ישראל אייכלר בחר דווקא ב"משורר הלאומי" חיים נחמן ביאליק והוא יקריא את "אם יש את נפשך לדעת". ח"כ הרב ישראל אייכלר בחר בשירו של ביאליק כי לדבריו "זה שיר המבטא את ההערצה שהיה לדור 'אשר ידע את יוסף' והכיר את תלמידי הישיבה מקרוב. 'זר לא יבין זאת' כותב ביאליק. השיר הזה אמור לקשר את בני דורנו שרבים מהם זרים, להבנת תרומתם של לומדי התורה עליהם כתב ביאליק: 'אל בית המדרש סור, הישן והנושן, בלילי טבת הארוכים ובימי התמוז הבוערים, הלוהטים כחום היום, בשחר או בנשף לילה' ועליהם הוא כתב: 'ובתפילתם מאת ה' שאלונו ובמותם ציוו לנו את החיים, החיים עד העולם'".

הסופר והח"כ סעיד נפאע בל"ד) בחר בסיפור "מוכר הארטיקים" שהוא עצמו כתב. היצירה פורסמה בנספח הספרותי  של עיתון "אלאיתחאד" כיצירה ראשונה של ח"כ נפאע עוד בהיותו בן 15. "מוכר הארטיקים" ביצירה הוא מי שיהיה לימים הח"כ נפאע בעצמו.

ח"כ עינת וילף בחרה ב"שמונה בעקבות אחד של ימימה טשרנוביץ-אדר. "שמונה בעקבות אחד היה אחד הספרים האהובים עלי ביותר בילדותי. קראתי אותו שוב ושוב. זהו ספר נפלא הכתוב בעברית ארץ-ישראלית ישירה וחיה. העלילה מתרחשת בעולם שיש בו כמעט אך ורק ילדים. דווקא ילדים מצליחים בספר לפתור תעלומות בלשיות שפתרונן חומק מעיני המבוגרים. בחרתי לקרוא פרק בו המספר מתאר בהומור ומתוך מודעות עצמית דווקא את המבוגרים שהילדים חפצו ביקרם". 

גם ח"כ אריה אלדד בחר ספר מפרי עטו "חתול בשק". "היה זה אך הגיוני בעיני לקרוא מתוך ספר ילדים שכתבתי ובו אני מתאר פרקים – שהיו באמת או שיכלו להיות ורק במקרה לא ממש קרו – מתוך הילדות שלי", מסביר ח"כ אלדד, "הקטע שאקרא נפתח במילים 'לא הייתי מטריח אתכם בסיפורים אלו על ימי ילדותי לולא נתקלתי אתמול ברחוב בן יהודה בגברת אוזורקי...'. אל תחששו לניגוד עניינים", הוא מוסיף, "אינני מנסה לקדם את מכירות 'חתול בשק' דרך האירוע של הכנסת. כבר לפני שנים הוא אזל מן השוק ולאיש אין כוונה להוציא לאור מהדורה חדשה. אבל אם מישהו מכם נתקל בעותק שלו בחנות ספרים משומשים, שיודיע לי, כי אני מחפש מתנות לנכדי..."

ח"כ אורי אורבך וח"כ זהבה גלאון אוחזים בדעות פוליטיות רחוקות זה מזו מאד, אבל טעמם הספרותי, מסתבר, דומה. שניהם בחרו באותו קטע, וח"א אורבך גילה אבירות ג'נטלמנית, ויתר ובחר ספר אחר. היצירה האהובה על שני קצות הבית היא "גלגולו של מעיל" של קדיה מולודבסקי. "גדלתי על "גלגולו של מעיל" באידיש מגיל צעיר מאד", אומרת ח"כ גלאון, "אמי דקלמה לי אותו מיום שאני זוכרת את עצמי וכשהגעתי לבית הספר מצאתי אותו בעברית. הסיפור דיבר אלי כי כזו הייתה ילדותי- חבילות שמקבלים מאמריקה, לובשים ואז הדודה מתקנת, פורמת תופרת מחדש ומעבירים לחברים או לשכנים".

ח"כ אורי אורבך בחר לבסוף בחסמב"ה של יגאל מוסינזון. "חסמבה מבטא פטריוטיות והרפתקנות שכל ילד ישראלי גדל עליהן", הוא אומר, "היום לכל אחד יש אייפד ואייפון ושלט רחוק, אבל אז לחסמב"ה הייתה מערה חשמלית. זהו ספר שמבטא געגועים".

המודל של "הצעה לספר" מועתק השנה גם בעשרות בתי ספר בהם הורים, מורים וילדים קוראים וממליצים על ספרים. "זו תרומה חינוכית של הכנסת לאהבת הקריאה והספר", אומר ח"כ אורי אורבך, "הכנסת זה לא רק קריאות ביניים, אלא גם קריאה". חברי כנסת ישתתפו בטקסי הקראה בבתי ספר ברחבי הארץ. "הקריאה הקולית של יצירות ספרות היא דרך להעביר חוויה אסתטית ורגשית ולבטא פרשנות לטקסט", אומרת המפקחת יעל נדלר שהחליטה להעתיק את המודל שגובש בכנסת גם לבתי הספר, "קריאה זו מאפשרת להבחין באמצעים המעניקים מוזיקליות ליצירה, לבטא את מרכזיותם של הקצב והמצלול וללמוד על תרומתם של כל אלה למשמעות הטקסט".