מזהיר ומתריע. ידלין
מזהיר ומתריע. ידליןפלאש 90

ראש אמ"ן לשעבר האלוף עמוס ידלין פתח הבוקר את יומה השני של ועידת הנשיא.

ידלין הקדיש את דבריו להכרעות האסטרטגיות שעומדות בפתחה של מדינת ישראל ביחס להתפתחויות באזור ואמר כי אם המשטר האיסלאמי הקיצוני באיראן יגיע לפצצה גרעינית לפני שיוחלף תהיה זו התפתחות אסטרטגית בעייתית לישראל ולעולם כולו. עתיד מגמת האביב הערבי והחלפת משטרים דיקטטורים ערבים במשטרים דמוקרטים עדין אינו בטוח. רק 2 מדינות השלימו את המהפכה. במדינה השלישית מתרחש עדיין המאבק ובשאר המדינות מתדפק עדיין המאבק. יש מי שמחזיק בכסאו בזכות אוצרות הטבע ויש מי שמחזיק בו בכוח צבאו. האישור בשתיקה שמקבל אסד מהעולם לירות במתנגדיו חזק, לצערנו, מעוצמת האינטרנט שקוראת לשחרורו.

"המהפכה בפייסבוק ובטוויטר היא עדין ורטואלית ולא מתבטאת בשטח", אמר ידלין והוסיף: "ישראל לא יכולה כמעט להשפיע על השינויים בעולם הערבי ויכול להיות שעדיף לה לא להתערב אך לעקוב מקרוב אחר המתרחש. אני שייך לאופטימיים - בטווח הארוך השינויים בעולם הערבי הם הזדמנות לישראל. הערכים שנלחמו עליהם בכיכר תחריר הם הערכים שלנו. ההסתכלות פנימה של הערבים אל הבעיות הפנימיות ולא לישראל הן היסטוריות".

"אויבי ישראל נמנעים מלהתמודד איתנו במקומות בהם יש לנו יתרונות מוחלטים. גם מערכות הטירור הא-סימטרים נכשלו במקומות אלו. מדינת ישראל התמודדה בהצלחה מול 3 מערכות טרור. זה לא היה ניצוח מזהיר ומכריע אך בכל זאת השג שקט בטחוני נדיר. עם זאת אויבינו מזהים את העורף כנקודת תורפה. הטילים מכוונים כיום לליבה של ישראל לתל אביב ולירושלים. הטילים והרקטות לא יעלמו גם אם יושג שלום עם הפלסטינים והם נמצאים בידי אויבי השלום", אמר ידלין.

עוד הוסיף ואמר כי "ישראל איננה שחקן עולמי שיכול להשפיע על המשבר הכלכלי בארה"ב או לעזור לאירופה לשמור על גוש היורו אבל היא חייבת לשמר ברית חזקה עם מעצמה מובילה עולמית. את השלום לא ניתן להשיג ללא מעורבות מעצמה ובעתיד הקרוב והבינוני זו עדיין ארה"ב. ישראל חייבת לשמר את הברית עם ארה"ב על בסיס שותפות ולא נתק".

ידלין התייחס גם לעולם הסייבר וצין כי מדובר ב"מימד לחימה החדש", כהגדרתו. "זהו ממד מעשה ימי אדם. את הים היבשה והחלל בנה אלוהים את מרחב הסייבר בנה האדם. במאה ה 21 כולם יהיו מחוברים למחשבים ורשתות תקשורת וגם בסייבר תתרחש תחרות בין יכולות הגנה למאמצי איסוף והתקפה".

ידלין סיים את דבריו והתייחס לדבריו של ראש המוסד היוצא מאיר דגן באמירה חד משמעית: "לא טוב להודיע לאויבנו מה אנו מסוגלים או לא מסוגלים לעשות. מדינת ישראל ידעה בעבר והיום לפתח פתרונות טכנולוגית ומענים לאיומים, היא ידעה וצריכה לעת הזאת  להוביל מהלכים מדיניים לטובתה".