תינוק
תינוקפלאש 90
אישה בשנות ה-30 לחייה שילדה בבית החולים "שיבא", לקחה את תינוקה הרך להנקה בבית היולדות. מסיבה כלשהי היא נרדמה בזמן ההנקה, ובנה נחנק למוות תחתיה. כך פורסם הבוקר ב"ישראל היום".

על פי הדיווח האישה בחרה להתרגל אל התינוק שלה במסגרת "ביות מלא" - המצב שבו התינוק שוהה בעריסה בחדר אמו ולא בתינוקייה. סמוך לחצות בלילה שבין שלישי לרביעי לקחה האם את בנה כדי להניקו. מבדיקת בית החולים ומשרד הבריאות עולה כי לאחר ההנקה הניחה האם את בנה בעריסה.

צוות של המחלקה שעבר זמן קצר לאחר מכן במחלקה ראה כי הכל תקין, אולם לקראת השעה שלוש התעורר התינוק ודרש לינוק שוב. על מה שקרה מהרגע הזה ואילך חלוקות הגרסאות. לטענת עובד בית החולים, האם היניקה את התינוק במיטתה, ברגע מסוים נרדמה ונראה כי תוך כדי השינה נשכבה על התינוק, עד שזה נחנק.

לגירסת בית החולים ומשרד הבריאות, מנגד, הטרגדיה קרתה לא במיטה אלא בכורסה שלצידה. האם היניקה את התינוק ישובה בכורסה ונרדמה מבלי להחזיר אותו לעריסה כנדרש, ואילו התינוק נחנק כנראה מחלב אמו מבלי שהיתה לו היכולת לעכל אותו.

הגרסאות נפגשות שוב קצת לפני ארבע לפנות בוקר, כאשר הצוות הרפואי גילה את התינוק ללא רוח חיים לצד האם. בית החולים שיבא דיווח על המקרה למשרד הבריאות.

של מי האחריות?

עובד בבית החולים אמר אתמול: "הדבר הנורא הזה קרה ממש מתחת לאף של צוות האחיות. חייבים לרענן נהלים והנחיות, ואם צריך - גם להקשיח אותם. זה בהחלט היה מוות מיותר".

גורם בכיר בבית חולים אחר במרכז הארץ שמכיר את המקרה הוסיף: "זהו מקרה טרגי. עברו כמה שניות מהרגע שזה התחיל ועד לחניקה, ופה היה המקום לתשומת הלב של האחיות. בדרך כלל, עם כניסת האם למחלקה אחות תינוקות מסבירה לאמהות על תהליך ההנקה והסיכונים הכרוכים בו, כאשר ההוראה היא חד-משמעית: לא להיניק בשכיבה, במיטה. חלק מהאחריות של הצוות הרפואי והאחיות של המחלקה הוא להסתובב בין החדרים ולוודא שהאמהות, בעיקר הטריות ביניהן, לא יניקו בשכיבה במיטה או לחלופין לא בישיבה כשהתינוק נרדם להן על הידיים".

לדברי הגורם, "צריך להבין שמדובר בנשים שרק ילדו. הן כואבות ותשושות, מלאות מתח וסבל, כך שהאחריות היא בהחלט משותפת במקרה כזה".

משיבא נמסר בתגובה, "אנו מאשרים את פרטי המקרה. אנו משתתפים בכאב המשפחה ומבקשים לכבד את בקשתה ולשמור על פרטיותה". במשרד הבריאות הוסיפו: "האירוע דווח למשרד ומבדיקה ראשונית עולה כי לא מדובר ברשלנות רפואית, אלא במקרה טרגי ומצער".

ממשטרת תל אביב נמסר "בית החולים ומשרד הבריאות לא הגישו תלונה בנדון. אם למישהו יש חשד באשר להתנהלות רשלנית, יש לדווח על כך לאלתר ואנחנו נפתח בחקירת האירוע ובחקירת התנהלות צוות בית החולים".