הרב יעקב יוסף בעצרת התמיכה
הרב יעקב יוסף בעצרת התמיכהחזקי עזרא

יונתן, בנו של הרב יעקב יוסף, רואה בהפגנה הצפויה הערב מול בית המשפט העליון בירושלים, נגד מעצר אביו והרב דב ליאור כמנוף לשיתוף פעולה עתידי בין הציבור הציוני דתי לזה החרדי. ביומן ערוץ 7 הוא סיפר על תגובות מעודדות שמגיעות אל בית אביו מאז מעצרו אתמול בבוקר לחקירה, ותגובות אלו מגיעות מכלל ציבור שומרי המצוות. לטעמו של יונתן יוסף גם הציבור החילוני עשוי וצפוי לחבור למאבק המשותף, אם כי עד כה לא ברורה לרבים ממנו מהותה של הסכמה תורנית והם אינם מפרשים את דברי הרב כשמירה על חיילי צה"ל ועל הארץ. "יש לנו כשל הסברתי", הוא אומר.

באשר לציבור החרדי מספר יוסף כי עיון בעיתונים החרדיים שפורסמו לקראת השבת האחרונה העלה כי כולם התייחסו למעצרם של הרבנים והביעו התנגדות חריפה מול מעצר רבנים בשל דברי תורה. הוא מציין בדבריו כי חלק מהעיתונים פרסמו את תמונתו של הרב ליאור בשעריהן וחלק את תמונת אביו, שאז כידוע עדיין לא נעצר, ובמקביל דאגו לפרסם דברים כתובים בכתבות פנימיות גם על הרב השני. עוד הוא מוסיף ומזכיר את פעילותם בכנסת והתבטאויותיהם של חברי הכנסת, הרב אייכלר, והרב מקלב, כעדות לשיתוף פעולה גם עם הציבור החרדי האשכנזי שמסתייג באופן נחרץ מהתנהלות מערכת האכיפה בישראל בפרשה זו.

בהמשך דבריו מזכיר ומציין יוסף כי הדברים שנכתבו בספר 'תורת המלך' וזכו להסכמותיהם של אביו ושל הרב דב ליאור בוצעו הלכה למעשה על ידי ממשלות ישראל וממשלות המערב בעת מלחמה. הוא מזכיר בהקשר זה את מבצע 'עופרת יצוקה', את 'חומת מגן', את חיסולו של סאלח שחאדה ואף את מלחמתן של בעלות הברית בצבא הגרמני, מלחמה שלא הסתיימה עד להפגזתם מהאוויר של מוקדי אוכלוסיה אזרחית.

על חקירת אביו הוא מספר כי לבקשתו נשאל הרב יעקב יוסף את רצף השאלות שביקשו החוקרים לשאול אותו ובסופם אמר להם ש'אין תגובה' והוסיף לקבוע באוזניהם שכמחוקק בעבר, כמי שהיה חבר כנסת בימי ראשית תנועת ש"ס, הוא קובע שמדובר בחקירה בלתי חוקית.

גם יונתן יוסף מצטרף להגדרת אופן מעצרו של אביו כמעשה ברוטאלי. הוא מספר על שליפת הנהג ואחיו מהרכב, השתלטות על הרכב ונסיעה לתחנת המשטרה, ומציין שהנהג הוא איש צבא הקבע הלוקח את אביו מדי בוקר לתפילה ב'שמעון הצדיק' ולאחר שנשלף מרכבו על ידי המשטרה ביקש מהם הרב שיאפשרו לו לקחת את רכבו שכן הוא צריך להגיע במועד מדויק לבסיסו, והוא עצמו, הרב, יתלווה לחוקרים בדרך אחרת, אך הם סירבו. בחקירה עצמה הטיחו בו החוקרים שהוא מסית לאלימות וביטויים פוגעים אחרים.

יוסף שב על הטענה אותה הוא נושא מאז היוודע דבר דרישתו של אביו לחקירה וקובע כי בעוד מול אישים מהימין מתנהלות חקירות, מול גורמי שמאל, לפרקליטות, ולשי ניצן בפרט, ישנה תשובה ולפיה לא מדובר באמירות העשויות לעודד מישהו לקחת את החוק לידיו ועל כן אין מקום לחקירה. זאת בה בשעה שהספר 'תורת המלך' יצא לאור לפני כשנתיים ועד כה איש מחוגי הימין לא נטל את החוק לידיו בעקבותיו. כעת מקווה יוסף ש"שר המשפטים יתעשת ויקרא לסדר את שי ניצן, יפטר אותו או שיורה לו לטפל גם במאחזים בלתי חוקיים בנגב, בגליל ובמזרח ירושלים...".

בדבריו התייחס יוסף גם לציטוטים שהגיעו לכאורה מבית סבו, הרב עובדיה יוסף, כאילו הוא תוקף ובמילים קשות את הרב יעקב יוסף על סירובו להיחקר, ואף כינה אותו 'טיפש'. יונתן יוסף מספר שלו עצמו ידוע על דברים שונים בתכלית אותם אמר סבו, ולהערכתו גורמים אינטרסנטיים המבקשים לפגוע באביו הם העומדים מאחורי העברת המידע הלא מדוייק הזה לתקשורת, "יש לאבא שלי 'ידידים' שמוציאים מימרות בשם סבא שלי, אבל כשהוא רוצה להתבטא הוא אומר דברים בגלוי. לא שמעתי שום הקלטה שלו וידוע לי על דברים הפוכים שהוא אמר. יש כאלה שמפריע להם שאבא שלי יצא נגד הסכמי אוסלו, מפריע להם שהוא אומר את אשר על ליבו, כואב להם שהוא תלמיד חכם שצובר אחריו ציבור רחב, שהוא אהוב על כולם, גם על הציונות הדתית וגם על הציבור החרדי, ספרדים כאשכנזים, לצנינים בעיניהם שהוא מפיץ תורה. אני מכיר את סבא. הוא לא אמר ולא יאמר דברים שכאלו. אם הוא היה רוצה הוא היה אומר את הדברים בפומבי, ועם זאת אם רק נוריד את אותה מילה בעייתית יש בדברים שצוטטו התנגדות למעצר".

להערכתו של יוסף לא ציטטות שכאלה שהובאו ממקורות שנויים במחלוקת יניעו את הציבור החרדי ספרדי מלצאת ולתמוך באביו בהפגנה הצפויה הערב.