מצנע. מה אמר רבין?
מצנע. מה אמר רבין?פלאש 90

"שר הביטחון יצחק רבין לא הורה לחיילים 'לשבור את העצמות' באינתיפאדה הראשונה, אבל כן דיבר על פיזור הפגנות בכוח, ודאג לתת לחיילים אלות" – כך אמר היום עמרם מצנע, המתמודד על ראשות מפלגת העבודה אשר היה אלוף פיקוד המרכז עם פרוץ האינתיפאדה הראשונה, ביום עיון בנושא 'האינתיפאדה' שנערך בסמינר אפעל ברמת אפעל.

לדברי מצנע, "רבין קלט את התיסכול של החיילים, שלא קיבלו ציוד מתאים ולא ידעו מה לעשות מול המתפרעים. הוא ראה את משחקי ה'חתול והעכבר' ונתן הוראה: "להסתער לתוך ההמון כדי שבכוח פיזי הם יבינו שעליהם להפסיק את ההתפרעות ולחזור הביתה". כששאלו אותו הקצינים מה הכוונה 'כוח פיזי' השיב רבין: "תנו לחיילים אלות. פיזור הפגנה בכוח זה דבר לגיטימי".

"לחיילים ולמפקדים, שלא היו בידיהם אמצעים לעמוד מול ההפגנות האלימות, שכללו זריקות פחים מלאי שתן, ונאסר עליהם להשתמש בנשק, מתן האלות שידר מסר ברור".

מצנע סיפר כי ממשלת שמיר מעולם לא הורתה לצבא לחסל את האינתיפאדה. ההנחיה היתה להילחם בטרור, להקטין את האלימות, להנמיך את הלהבות ולאפשר למתיישבים חיים נורמליים. הוא הדגיש שצה"ל לא הצליח למנוע שביתות ביש"ע, כי "אימת הוועדות העממיות של אירגוני הטרור היתה גדולה מאימת צה"ל".

גם אפרים לפיד, שהיה דובר צה"ל באינתיפאדה הראשונה, אמר שמעולם לא ניתנה הוראה לחיילים "לשבור את העצמות", אבל המסר היה ברור מאד מבחינת האווירה שהקרינה ההנהגה.