מטיילים. אילוסטרציה
מטיילים. אילוסטרציהפלאש 90

בצפון מזרח השומרון בין הגלבוע בצפון ונחל מלחה בדרום, מתנשא רכס הרים מבותר וגבוה - רכס הר בזק. משיאו של הרכס, בראש הר בזק, נ.ג 713, אחת התצפיות היפות בארץ- מהרי הגלעד ועד הים התיכון, מרכסי הגליל והחרמון- מירון, תבור וכרמל, ועד בקעות ורכסי צפון השומרון - דותן, הר חריש, והר גריזים.  בלב הרכס המבותר, נחבאת בקעה קטנה וציורית, ובסמוך לה, חורבה יפה, עם קבר שייח מטופח - "חרבת איבזיק" המשמרת את שמה של בזק המקראית.

הקרב הראשון של שאול כמלך מתחיל ממש כאן בבזק.

כששאול שומע שנחש העמוני מאיים לנקור כל עין ימין לאנשי יבש גלעד, צולחת עליו רוח ה', והוא אוסף את כל העם, כאיש אחד להציל את אנשי יבש. את האיסוף, וההכנות האחרונות לקרב שאול עורך בבזק-  "ויפקדם בבזק".

נוכל לדמיין, איך כל אנשי הצבא, כ 330 אלף איש, מתכנסים לבקעת בזק הציורית, המוגנת ברכסי הרים מכל עבריה. מכאן הולכים שאול והעם כל הלילה עד ליבש, שנמצאת בדיוק ממול לבזק, בעבר הירדן המזרחי. לפנות בוקר, מגיע שאול ליבש גלעד, ובהתקפת פתע, מכריע את העמונים. (שמואל א יא, יב).

קילומטר צפונה מבקעת בזק, כ 3000 שנה אחר כך, מתרחש קרב גבורה נוסף ברכס בזק.  בכ"ו באלול תשכ"ח , 19/9/1968, חוליית מחבלים חוצה את הירדן , והעקבות מובילות לכיוון וואדי שובאש שברכס בזק.  את הכוחות בשטח מוביל סגן אלוף משה סטמפל (פלס) מג"ד הנח"ל המוצנח.

משה, היה "שועל קרבות" ותיק והוכיח את גבורתו כבר בפעולות התגמול. אך יותר מכל, הוא זכור מהתמונה המפורסמת של הנפת דגל ישראל בהר הבית מיד עם שחרור העיר העתיקה, עת היה הסגן של מוטה גור. כשנתגלו המחבלים, היה משה, הראשון להסתער, ועל אף שהיה פצוע מרסיסי רימון שנזרק בתחילת הקרב, התגבר על הכאב שהסבו לו פצעיו הקשים והמשיך להוביל את חייליו בקרב. בעודו פצוע התרומם כדי לבחון היטב את פני השטח ואת צעדיו הבאים, אולם, מייד נפגע שנית מכדור בחזהו ונהרג.

את שני הגיבורים הללו,  שאול המלך ומשה סטמפל, שלחמו בהר בזק, קשר דב בירן בשיר מרגש "שיר על רעי", שמשווה את גבורת שאול לגבורת משה, וכך שוזר ישן אל מול חדש, כאן בהר בזק.



מסלול הליכה בשמורת הר בזק

קושי המסלול- מיטבי לכת

אורך המסלול- 9 קילומטרים

עונה מומלצת- חורף ואביב

שמורת הר בזק, נמצאת ברובה בשטח אש, ועל כן ניתן לטייל בה בעיקר בחגים, או בתיאום מראש. את הרכב יש להחנות בבסיס הצבאי "חמאם אל מליח" (עשר דקות מהיישוב חמדת).  מכאן נרד לנחל מלחה, ונלך במעלה הנחל עד לקבר שייח מטופח- חרבת איבזיק- המשמרת את שמה של בזק המקראית. מכאן הבחירה בידינו אם להעפיל להר בזק, או להמשיך לבקעת בזק הציורית. מומלץ להצטייד במפת סימון שבילים מס 5-6 , אך לא לבנות על סימוני השבילים בשטח, שכן אלו לא חודשו כבר שנים רבות...