מליאה מליאת הכנסת
מליאה מליאת הכנסתצילום: פלאש 90

ועדת האתיקה של הכנסת החליטה כי חברת הכנסת חנין זועבי מבל"ד לא תוכל לנאום בכנסת או להשתתף בדיונים בועדות עד סוף המושב הנוכחי, אך תוכל להשתתף בהצבעות במליאה. הצעד ננקט כעונש על השתתפותה של זועבי במשט לרצועת עזה לפני כשנה.

נציין כי עד סוף מושב הכנסת הנוכחי נותרו 12 יום בלבד.

בהחלטת ועדת האתיקה נכתב כי, "לעניין ההשתתפות במשט, רואה ועדת האתיקה בחומרה רבה את העובדה שחברת כנסת נטלה חלק באירוע זה".

עוד נכתב, "עצם ההשתתפות במשט שנועד להפר את הסגר הימי שהטילה ישראל על רצועת עזה, שהוטל כחלק מהעימות המזוין בין ישראל לבין החמאס, עוד לפני שנודעו תוצאותיו הקשות של האירוע ואף במנותק מהן, מהווה פעולה אשר במהותה פוגעת בביטחון המדינה ואינה עולה בקנה אחד עם מרחב הפעולה הלגיטימי של חבר הכנסת".

"הוועדה סבורה כי חבירה של חבר כנסת לביצוע פעולה המאורגנת על ידי ארגון ששר הביטחון הכריז עליו כ"התאחדות בלתי מותרת", וזאת לצורך פריצת הסגר הימי שהטילה המדינה מטעמים ביטחוניים, חורגת מפעולת מחאה לגיטימית של חבר כנסת כנגד מדיניות הממשלה", הוסיפו.

עוד ציינו כי "במקרה זה אין מדובר, כאמור, בהשתתפות בהפגנה נגד מדיניות הממשלה או בהתבטאויות קשות כאלה ואחרות, אלא כאמור בנטילת חלק בפעילות אקטיבית שבמהותה פגיעה בביטחון המדינה, דבר המצדיק סטייה מהמדיניות שקבעה הוועדה וענישה בהתאם".

איש הימין ברוך מרזל הגיב להחלטה ואמר "זו המכה השניה שח"כ בן ארי נותן לחנין זועבי אחרי שלילת הזכויות", אמר מרזל.

"היום בעקבות תלונתו הורחקה מהמליאה ובסוף הוא יסלק את כל האויבים מהכנסת על אפה וחמתה של שלי יחמוביץ שעיכבה את הדיון בשנה", ציין.

זועבי עלתה לכותרות בשבוע שעבר לאחר שתקפה סדרנית של המשכן וסירבה לצאת מהאולם במשך דקות ארוכות. יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין, זימן דיון דחוף בועדה בנושא התקיפה של זועבי. ח"כ לוין אמר, "אף חבר כנסת אינו מעל החוק. התנהגותה של ח"כ זועבי מכתימה את שמם של שאר חברי הכנסת אשר מכבדים דרך קבע את נהלי הכנסת ואת אנשי פלוגת הסדרן".

בצעד נדיר החליט גם יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, להגיש תלונה לועדת האתיקה נגד חברת הכנסת חנין זועבי, בגין תקיפת הסדרנית, "תקיפת כל עובד כנסת, קל וחומר סדרנית, בעת מילוי תפקידה במליאה, הוא מעשה חסר תקדים בחומרתו, המחייב התייחסות ועדת האתיקה", כתב ריבלין בתלונה.