אורי מקלב
אורי מקלבצילום: פלאש 90

בפתח דיון משותף עם הוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ציפי חוטובלי, אמר יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ אורי מקלב, כי "לאור המחדל המתמשך שהיינו עדים לו השנה בקביעת דירוגי הסבסוד למעונות, על מנת לעורר את מודעות ההורים שיש להגיש את הבקשות ולוודא שהשנה משרד התמ"ת נערך כראוי, זימנו את מנכ"ל התמ"ת לוועדה חודש לפני פתיחת שנת הלימודים".

"קביעת התמ"ת שהשנה לא ייקבעו דרגות ביניים למי שטרם קיבל דירוג היא גזירה שההורים לא יוכלו לעמוד בה". לטענת משרד התמ"ת כי מעט הורים שלחו טפסים והדבר יגרום לחץ על  המערכת, אמר מקלב "לא יכול להיות 'נאה דורש ולא נאה מקיים', משרד התמ"ת הטיל על התמ"ת מטלות רבות, אך המשרד עצמו לא עשה די בעניין הענקת הדרגות, לא לחינם עניין המעונות הפך לסמל של המאבק בבירוקרטיה". כן הציג מקלב דרישה חד משמעית "שלא להעלות את המחיר במעונות".

­­­­­­­­­­­­מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, הודה שתהליך קבלת דירוג הסבסוד למעונות לפעוטות התנהל בשנה החולפת בצורה לא סבירה. "ההורים סבלו כתוצאה משינוי נכון, שהושלם", אמר, "כולנו נהנה מתוצאת המהלך בשבועות הקרובים. השנה הבאה תהיה שונה לחלוטין. כרגע נותרו 3,000 ערכות משנת הלימודים החולפת, בהן הורים לא סיימו העברת מסמכים ולכן טרם קיבלו דרגה. מבין 84 אלף ערכות רישום שעובדו, רק 14% קיבלו דרגה 12 שאינה מזכה בהנחה כלשהי. 40% קיבלו דרגות סבסוד גבוהות המזכות בהנחות הגבוהות ביותר. לצערנו התקציב להעמקת הסבסוד לא נוצל במלואו כי מספר הילדים שנרשמו היה נמוך מהתחזיות. התקציב שלא נוצל יועבר לבינוי. אנו הולכים להוציא על בינוי למעלה מ-200 מיליון שקל, שמשמעותם כ-100 מסגרות חדשות".

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ציפי חוטובלי, דרשה תשובות לכמה בעיות – "כיום מכירים במורה שעובדת משרה מלאה כאישה עובדת רק אם הצטרפה לאופק חדש או ל'עוז לתמורה' והיא עובדת 36 שעות בשבוע. יש מורות שלא כלולות במסגרות אלה אבל עובדות משרה מלאה ולא מוכרות כאמהות עובדות. סטודנטיות, שעל פי דין מגיעה להן הנחה, אבל לא יכולות בעת ההרשמה להביא אישור על כך שיהיו סטודנטיות בשנת הלימודים הבאה, לא יכולות לרשום את ילדיהן למעון. הן אמורות להביא את הילד איתן ללימודים? מבחני התמיכה שקבעתם לבינוי מעונות לא מאפשרים לאף ישוב לבנות. אתם לא מאפשרים לכסף שישנו להגיע לאזרחים".

אורלי אלמגור לוטן, חוקרת מרכז המחקר והמידע של הכנסת דיווחה לוועדה ש-3,500 ערכות בקשה שהועברו לתמ"ת אשתקד עדיין בטיפול וטרם נקבעה להם דרגה. לקראת שנת הלימודים הבאה הגיעו לתמ"ת עד כה 18,000 ערכות בלבד, למרות שבמעונות מטופלים כ-82,000 ילדים. 86% מהילדים מסובסדים. האוצר הקצה 180 מיליון שקל, בנוסף ל-50 מיליון משנה קודמת, לצהרונים. מתוך זה נוצלו בין 90 ל-100 מיליון בלבד.

ח"כ אורית זוארץ אמר בישיבה כי "כיו"ר השדולה לקידום נשים בתעסוקה אני קוראת לשר התמ"ת להעביר הצעת מחליטים בממשלה בה יסוכם להקפיא לאלתר את שכר הלימוד, להתיר ולפשט את הליך הרישום למימוש זכאות, ולקבע את תקציב הסבסוד. לא ארפה עד שנשיג עבור ההורים שיפור משמעותי בתנאים והקפאה של שכר הלימוד הקיים ומניעת התייקרויות נוספות".