שטייניץ 03-6762453
שטייניץ 03-6762453צילום: פלאש 90

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר האוצר ולוועדה להגברת התחרותיות במשק בבקשה להקים צוות לבדיקת נושא פירוק גרעיני השליטה במוסדות הפיננסים ומינוי דירקטורים מקצועיים – מהלך אשר יביא להחזרת השליטה על כספי הציבור לידי הציבור, וזאת טרם גיבוש מסקנותיה הסופיות של הוועדה.

מכתבה של התנועה מגיע לאור פרסומים אשר שפכו אור על מקצת מן הפתרונות המתגבשים בוועדה בשלב זה של פעולתה. באשר להחזקות הצולבות, נאמר במצגת שפורסמה בתחילת השבוע עם עקרי המלצות הוועדה, כי הוועדה מתכוונת לגבש את הפתרון של איסור שליטה צולבת בתאגידים בנקאיים ופיננסים משמעותיים.

התנועה מברכת על המגמה לנתק את ההחזקות הצולבות – אולם מבקשת להדגיש: ניתוק ההחזקות הצולבות לבדו (אשר חייב להיות כולל, חד ומקיף, ולא בנוגע לנכסים 'משמעותיים בלבד') אינו פתרון אפקטיבי לריכוזיות. לצד ניתוק זה שומה על הוועדה להתייחס לנושא של גרעיני השליטה במוסדות הפיננסיים – נושא שכפי העולה מן המצגת, לא הוקדש לו בשלב זה צוות חשיבה נפרד.

עם זאת בתנועה כותבים, כי ללא טיפול בגרעיני השליטה, יהווה ניתוק ההחזקות הצולבות מהלך מינורי ונטול השפעה אמיתית, אשר רק ירחיב את השליטה בעוגת המוסדות הפיננסיים לכמה משפחות הון נוספות. חשוב לציין כי המוסדות הפיננסיים מהווים את מחזור הדם של המשק, ולהתנהלותם יש השפעות רחבות היקף על כלל האזרחים. יש לוודא, אם כך, שהחלטותיהם ופעולותיהם תהיינה לטובת ציבור המחזיקים ולא לטובת המיעוט השולט בה.

על כן  מבקשת התנועה מן הוועדה כי בטרם תחל בגיבוש מסקנותיה הסופיות, יוקם צוות לבדיקת נושא פירוק גרעיני השליטה במוסדות הפיננסיים ומינוי דירקטורים מקצועיים – מהלך אשר יביא להחזרת השליטה על כספי הציבור לידי הציבור