ידוי אבנים בחסות אמבולנס
ידוי אבנים בחסות אמבולנסדובר צה"ל

בדו"ח חדש שהוצג היום (רביעי) במסיבת עיתונאים בג'נבה, על ידי הוועד הבינלאומי של הצלב האדום (ICRC) עולה כי תקיפות נגד צוותים, מתקנים וכלי רכב רפואיים במהלך סכסוכים חמושים והפיכות אלימות הותירו מיליוני אנשים ברחבי העולם ללא טיפול רפואי, בדיוק כאשר הם נזקקים לו ביותר. 

"יש לשים קץ לאלימות נגד צוותים ומתקנים רפואיים. זהו עניין של חיים ומוות", אמר איב דאקור, מנכ"ל ה- ICRC, "המחיר האנושי מזעזע: אזרחים ולוחמים מתים לעיתים קרובות מפצעיהם, פשוט משום שנמנע מהם סיוע רפואי בזמן".

לדברי ד"ר רובין קופלנד, שעמד בראש המחקר שנערך ב- 16 מדינות ברחבי העולם, חייהם של מילוני אנשים היו יכולים להינצל, "הממצא המזעזע ביותר הוא שאנשים רבים מתים, לא בגין היותם קורבנות ישירים של מטען בצד הדרך או של ירי, אלא מכיוון שהאמבולנס לא הגיע אליהם בזמן, בעקבות כך שצוותים רפואיים נמנעים מלבצע את עבודתם, בשל המציאות בבתי החולים בה הצוות הרפואי מהווה מטרה להתקפות, או פשוט מכיוון שהסביבה מסוכנת מידי למתן אפקטיבי של טיפול רפואי".

"דווקא מאלימות המונעת מתן טיפול רפואי, והנמנית עם הטרגדיות ההומניטריות הקשות ביותר בעת הנוכחית - מעלימים עין", חידד דאקור, "בתי חולים בסרי לנקה וסומליה הופגזו, אמבולנסים בלוב נורו, בקולומביה הרגו פראמדיקים, ופצועים באפגניסטן נאלצו להמתין במשך שעות, דועכים והולכים, בכלי הרכב שעוכבו בתורי מחסומים. הסוגיה ניצבת לפתחנו, גלויה לעין, מזה שנים. יש לשים לכך קץ".

"טיפול אפקטיבי בנושא מצריך דיאלוג הומניטרי, כיבוד החוק ואימוץ צעדים הולמים מצד מדינות, כוחות מזוינים וגורמים שאינם מדינות", אמר דאקור והוסיף כי "ה- ICRC מחויב לעבוד עם כל הנוגעים בדבר על מנת להבטיח שירותים רפואיים אפקטיביים ונטולי פניות."

התקפות מכוונות הן על צוותים, מתקנים וכלי רכב רפואיים, והן על פצועים וחולים, מהוות הפרה של המשפט הבינלאומי. אמנות ג'נבה והפרוטוקולים הנוספים להן מסדירים את זכות הפצועים והחולים - לוחמים ואזרחים כאחד - לכבוד והגנה במהלך סכסוך מזוין ולקבלת טיפול רפואי בעיתו.