נדידת החסידות
נדידת החסידותיהונתן מירב

תצפיתני מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע מדווחים כי להקות ראשונות ובהן אלפי חסידות חולפות ביומיים האחרונים מעל שמי ישראל בדרכן דרומה אל ארצות החום. בשעות אלה חולפות כ-3,000 חסידות מעל שמי הארץ בדרכן לאפריקה.

כ-600 אלף חסידות מתעתדות לעבור מעל שמי ישראל בעת נדידת הסתיו, בעיקר באזורים המזרחיים של הארץ. במשך החודשים הקרובים נוכל להבחין גם בלהקות ענקיות של איות הצרעים שחולפות בהמוניהן מעל לראשינו, ולאחר מכן, בהדרגה, מאות מינים נוספים של ציפורים וביניהם כ-30 מינים שונים של עופות דורסים, עופות דואים כחסידות ושקנאים וציפורי שיר. את נדידת הסתיו יחתמו העגורים, שיגיעו אלינו לקראת אמצע דצמבר.

עד תחילת החורף צפויות לחלוף בשמי הארץ יותר מחצי מיליארד ציפורים. רוב הציפורים אשר נודדות מאירופה וצפון מערב אסיה דרומה לאפריקה מעדיפות לעבור בדרך הבטוחה מעל לארצנו, במסדרון צר שרוחבו פחות ממאה ק"מ, מאחר וממערב לישראל שוכן ים וממזרחה חסרים להן מקורות מים להרוות את צימאונן במעופן הממושך והמתיש.

לדברי דן אלון, מנהל  מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע "נדידת האביב השנה היתה מרתקת במיוחד, מאחר והציפורים איחרו מאד בחזרתן לאירופה, מה שהוביל לאיחור במחזורי הקינון וחלק מהציפורים אף לא הספיקו לסיים את עונת הקינון שלהם. אנו מקווים כי נדידת הסתיו תספק לנו כמה תשובות להתנהגות יוצאת הדופן הזו- ואלי אף שאלות מעניינות חדשות".

תצפיתני מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע הפזורים בכ-15 תחנות ברחבי הארץ עוקבים אחר הנדידה למטרות מחקר ולמטרות ביטחון. לתצפיות תפקיד חשוב בפרויקט משותף של חיל האוויר והחברה להגנת הטבע למניעת היתקלויות בין מטוסים וציפורים.