עינת וילף
עינת וילףצילום: פלאש 90

בישיבה מיוחדת של ועדת הכספים בנושא המדיניות הכלכלית והחברתית של הממשלה בהשתתפות רה"מ בנימין נתניהו שהתקיימה היום במשרד ראש הממשלה, אמרה ח"כ ד"ר עינת וילף, "כולם מדברים על הצורך של ראש הממשלה לשנות את תפישת עולמו כדי להיענות למחאה הציבורית. אני מקווה שראש הממשלה לא ישנה את מחויבותו לכלכלה תחרותית ופתוחה".

"המחאה היא הזדמנות להיאבק באופן נחרץ בריכוזיות, לפרק את פירמידות השליטה, ולמתן את ההשפעה השלילית של המונופולים והוועדים החזקים כגון בנמלים ובחברת החשמל על התחרות במשק. זהו תנאי יסוד לכל שינוי - אחרת כל הורדה במע"מ תלך לא לכיסו של הציבור אלא לכיסם של בעלי השליטה ברשתות השיווק".

עוד הוסיפה וילף, "רק שני תחומים צריכים להשאר חד משמעית מחוץ לתחרות והפרטה ואלה הבריאות והחינוך. לשם כך אין צורך באידיאולוגיה, אלא רק בהכרה בנסיון העולמי המצטבר. כיום ידוע ומוכח שבשל המאפיינים הייחודיים של תחומי הבריאות והחינוך דווקא האספקה הציבורית של שירותים אלה מאפשרת להעניק שירותים טובים יותר בעלות כוללת נמוכה יותר. על כן בתחום החינוך יש לעצור כל מגמות ונסיונות של הפרטה וללכת לשתי מהפכות גדולות: לימודי ליבה בכל בתי הספר שהם במימון, גם חלקי, של מדינת ישראל וחינוך חינם לגיל הרך - ולשם כך יש מקום לבחון אפילו הפניית קצבאות הילדים למטרה זו. בתחום הבריאות, יש להשיב מיד את האחיות לבית הספר ולעבוד עם הרופאים השובתים לעצב מערכת בריאות ציבורית חזקה".

"גם בתחבורה הציבורית יש למדינה תפקיד משמעותי. יש להציג חזון ברור שבו התחבורה הציבורית היא האפשרות המועדפת על כל אחד מאזרחי ישראל. הצורך של רבים מההורים העובדים לממן שני רכבים למשפחה על כל המשתמע מכך - מסים, דלק, דוחות ותיקונים במוסך - הוא עול מוגזם ששווה ערך לעתים למיסוי של עשרות אחוזים נוספים על ההכנסה של מעמד הביניים".

"לבסוף, כדי להבטיח שמדינת ישראל תהיה מדינה צודקת לאורך זמן, אין מנוס מחלוקה הוגנת יותר של הנטל. יהיה צורך להרחיב את בסיס המשתתפים בכוח העבודה, בעיקר בקרב גברים חרדים, נשים ערביות ובעלי מוגבלויות ובכך להרחיב גם את בסיס משלמי המסים. לאורך זמן יש להרחיב את מספר המשרתים בצה"ל ובשירות אזרחי. ללא שינויים אלה לאורך זמן, כל שינוי בתמהיל המסים יהיה לא יותר ממשחק סכום אפס בתוך קבוצה סגורה."