מאשים. גפני
מאשים. גפניפלאש 90
יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, קורא לזרז את העברת התקצוב הדרוש למיגון מוסדות החינוך באשקלון ובבאר שבע. ריבלין אמר את הדברים בישיבת ועדת הכספים, שכונסה היום (ג') ע"י יו"ר הועדה, משה גפני, בתיאום עם יו"ר הכנסת, ובהשתתפות אנשי פיקוד העורף ומשרדי האוצר והביטחון. 



ח"כ גפני אמר, כי "הממשלה חייבת לקבל החלטה ברורה על מדיניות המיגון. הוועדה תפנה אל שרי האוצר, הביטחון ופיקוד העורף, ואבקש מיו"ר ועדת חו"ב לקיים דיון בוועדה המשותפת. אי אפשר לבקש מאיתנו לאשר העברות כספים נקודתיות מבלי שתהיה לנו תמונה ברורה מהי מדיניות הממשלה".



ריבלין הציג בפני הוועדה את רשמיו מהסיור שערך שלשום באשקלון ובבאר שבע, בסוגיית מיגון בתי הספר ובתי החולים שם. לדברי ריבלין "כבר בכנסת הקודמת, בשלהי עופרת יצוקה, אישרנו תקציב מיוחד בסך 15 מיליון ₪ לשם הצבת מיגוניות בבתי הספר באשקלון, ואולם עד כה לא נעשה דבר. הזדעזעתי לשמוע בביקורי באשקלון שתקציב זה נתון במחלוקת בין המשרדים, האוצר טוען שתיקצב ומשרד הביטחון טוען שלא קיבל, וגורלם של הילדים נמצא על הכף. על משרדי הממשלה לספק תשובות, ועל הכנסת לעקוב אחר התקצוב והביצוע של הצבת המיגוניות".



יו"ר הכנסת הניח על שולחן הוועדה את מכתבו של ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ' בסוגית המיגון, לפיו מתוך 264 מקלטים ציבוריים בעיר, כשליש זקוק לשיפוץ יסודי, וכן דרישה לתקצוב צורכי מיגון מידיים לגני הילדים, לבתי הספר ולמועדונים ציבוריים, הכוללים מיגוניות, מערכות אזעקה ומיכשור אלקטרוני, בסך כולל של כ-22 מיליון ₪. לדברי ריבלין: "אשקלון, באר שבע ואשדוד הן מטרופולין, ולא קו עימות. הפגיעה בהן היא איום אסטרטגי, והתמדת החיים בהן עד כמה שניתן גם בשעות חרום היא משימה ראשונה במעלה. על הכנסת לבחון את הצרכים המידיים שם, ולדאוג לתקצובם גם בימים שהאיום פסק באופן זמני".



במהלך הדיון הציגו נציגי הרשויות מגן יבנה ומבאר שבע נתונים, על גני ילדים שאינם ממוגנים ערב פתיחת שנת הלימודים.



ראש ענף מיגון בפיקוד העורף, אל"מ בני שיק, הסביר בדיון כי עלות מיגון מוסדות החינוך באשקלון עומדת על 22.5 מליון ₪, וכי הפרויקט נמצא בשלבי תכנון ראשוניים. לדבריו, אין מדובר בבעיה של כסף שלא הגיע ליעדו, והמכרזים לביצוע ייצאו לדרך במהלך השנה הבאה.



ראש היחידה להתיישבות במשרד הביטחון, עמיקם סבירסקי: "אנחנו בשלב אחרון  של מיגון בתי המגורים בטווח של 4.5 ק"מ, ובשלב מתקדם מאד של מיגון מוסדות החינוך בטווח של 7 ק"מ. בינתיים סוכם על הרחבת רצועת המיגון ל - 15 ק"מ, בעלות מוערכת של 80 מלש"ח. אין ויכוח בין האוצר לבינינו, התקציב שנדרש עד כה הגיע ואנחנו עובדים לפיו".



גם נציג האוצר, מאיר בינג, הסביר כי רה"מ קיבל החלטה לתקצב את כלל מוסדות החינוך באזורי העימות (עד אשקלון) בעלות של 80 מלש"ח, שכבר הועברו למשרד הביטחון.