אילוסטרציה. ארכיון
אילוסטרציה. ארכיוןפלאש 90

"הפגיעה בתשתיות מדינה היא תופעה שיש למגר מהשורש", קבע ניצב יוסי פרינטי עם כניסתו לתפקיד מפקד המחוז הדרומי של המשטרה. מאז הכרזה זו שם פרינטי, כך אומרים במחוז, את נושא ההגנה על תשתיות בעדיפות ראשונה במחוז. צוות מיומן הכולל את מיטב המשאב האנושי בתחום החקירות, המודיעין והמבצעים בראשות פקד ניבי אוחנה הופקד על המשימה, ולרשותו הועמדו כול האמצעים והיכולות להשגת המטרה. 

מדוברות מחוז דרום של המשטרה נמסר כי "העבירות מתבצעות במתקני תשתיות מדינה: חברת החשמל, מקורות, בזק, רכבת ישראל, חברות הסלולאריות, מע"צ וקק"ל וקצא"א. מהם נגנבות מתכות עפ"י רוב ברזל, נחושת, אלומיניום ופלדה, אשר נמכרים למגרשי מתכות”.

מתברר כי סוחרי תשתיות גנובות מחזיקים בעצמם מגרשים לאיסוף ברזל שם מתבצע סחר במתכות. בכל יום זורמת כמות אדירה של מאות טונות של מתכת המגיעה ממקורות שונים הכוללים עבריינים ובעלי מוסכים.

על פי דיווחי המשטרה היקף הסחר בתחום עומד על מיליוני שקלים מידי שנה. הנזקים למתקנים נאמדים בעלות כספית גבוהה הנאמדים בעשרות מיליוני שקלים, זאת לבד משיבוש אורח החיים התקין, סיכון חיי אדם, ופגיעה בכלכלה. 

במשטרה מציינים כי הנתונים מגלים כי כ-40 אחוז מכלל העברות של פגיעה בתשתיות מבוצעות בתחום המחוז הדרומי. ניצב פרינטי איתגר את שוטרי המחוז הדרומי בהצבת רף גבוה מאוד לאכיפה וצמצום התופעה במבחן תוצאה, אומרים במשטרה. ארבעה חודשים מיום הקמת הצוות. הצליח כוח המשימה לחשוף פעילות של מספר כנופיות שעיקר פעילותן היתה בתחום הפגיעה בתשתיות. 

בפעילות מתוחכמת תוך יצירתיות, שילוב אמצעים מתקדמים ומודיעין איכותי, נעצרו קרוב למאה חשודים, כנגדם נאספו ראיות שהתגבשו לכחמישים כתבי אישום עם בקשה למעצר עד תום ההליכים. 

ניצב פרינטי ציין כי "הצלחתו של כוח המשימה והירידה המשמעותית בעברות הפגיעה בתשתיות הוכיחה כי אין משימה שאין ביכולתנו להתמודד איתה. אין מדובר בסוף פסוק. לאור הישגי המבצע והטיפול היעיל בתופעה בשיתוף כלל הגורמים . החל מפקד המחוז במהלך חלוצי להקמת יחידה שיעודה לחימה בלתי מתפשרת ורצופה במחוללי הפשיעה בתחום הפגיעה בתשתיות”.