עיצוב שטרות הכסף
עיצוב שטרות הכסף

הועדה לביקורת המדינה דנה היום (רביעי) בהתנהלות קרנות הפנסיה הותיקות, לאור תלונות של מבוטחים שלא קיבלו תשובות ראויות או מלאות ממרכזי השירות של מינהלת "עמיתים", וטוענים כי למעשה מצבם הפנסיוני מעורפל.

יו"ר הועדה, ח"כ רוני בר און (קדימה) הדגיש כי לא ברור מי המפקח על מינהלת הקרנות 'עמיתים', "אולי הוראות הפיקוח לא ניתנו עם מספיק תשומת לב, אך חייב להיות ברור איך מתנהל הפיקוח, מי ממנה את הוועדות, למי הוא מחויב, וכיצד ניתן להגביר את שקיפות פעולתו". בר און גם מתח ביקורת על העובדה, כי שמונה שנים לאחר הסדר הקרנות, גובה הגרעון האקטוארי עדיין שנוי במחלוקת, וכן קרא לממונה על שוק ההון באוצר להתיר את פרסומם של הפרוטוקולים של הועדה המפקחת על מינהלת הקרנות.כיום, בקרנות הפנסיה הוותיקות של "עמיתים" כ-160 אלף מבוטחים והן משלמות פנסיה לכ-250 אלף פנסיונרים.

עו"ד גיל נדל, המייצג את העמותה להגנה על זכויות נפגעי קרנות הפנסיה הוותיקות, אמר כי עמיתי הקרנות אינם יודעים את זכויותיהם וכי המינהלת היא יצור כלאיים - כאשר ניהול הקרנות הוא ממשלתי אך הכסף המנוהל הוא של הקרנות, "איש אינו יודע כמה מבוטחים קיימים, ובמסמך רשמי מודה המינהלת שהמידע שבידה הוא חלקי, משוערך ולא מדויק. זו קטסטרופה וגם בניגוד לחוק. גם הזרימה של בעלי התפקידים במינהלת ממשרד האוצר, מאד מטרידה. כי איך יכול להיות פיקוח אמיתי על המינהלת, אם המפקח יודע שלאחר פרישתו הוא-עצמו יגיע לגוף המפוקח".

סמנכ"לית תכנון תקציב ורגולציה ומינהלת 'עמיתים', איריס גינזבורג, טענה בתשובה כי המינהלת הציגה התייעלות וחיסכון של 40 אחוז בשבע השנים האחרונות, שמשמעותה חיסכון של 106 מיליון ש"ח, חיסכון מצטבר של 420 מיליון ש"ח וחסכון אקטוארי של למעלה ממיליארד ש"ח. עודד שריג, הממונה על שוק ההון באוצר ציין כי הנתונים כפי שנמסרים לעמיתים הם ע"פ האומדן הטוב ביותר, בכפוף לכל שינויים עתידיים, כמו הסתייגות "ט.ל.ח." בחשבון בנק אישי.

יו"ר הועדה בר און סיכם כי נציגי העמותה יעיינו בתשובות המינהלה, יפנו שאלות אל הממונה על שוק ההון ואל מנהל הקרנות, עם העתק לוועדה, וחודש לאחר הפניית השאלות, יצטרכו האוצר והמינהלת להשיב לפונים. לאור תשובותיהם תדון הוועדה בהמשך הטיפול בפרשה.