האוניות - אח"י אילת ואח"י חנית חצו ביום שלישי את התעלה בשיירת ספינות שנעה מדרום לצפון, תחת שמירה חסרת תקדים של צבא מצרים, ובליווי שתי גוררות של רשות תעלת סואץ. במסגרת אמצעי הביטחון ההדוקים בעת מעבר הסטי"לים, נאסרה תנועה על גשר השלום מעל התעלה באזור איסמעיליה וכן במעבורות החוצות את התעלה לרוחבה. גם הדייג נאסר.

מדובר בספינות מדגם 'סער 5' ונחשבות למתקדמות ביותר בחיל הים הישראלי. כל אחת מהן מצוידת במסוק סיור מתקדם מדגם 'עטלף', בטילי 'הרפון' מונחי מכ"ם, בטילי 'ברק', בתותחים ימיים ובאמצעים נגד צוללות.

שתי ספינות הטילים חצו את התעלה בכיוון ההפוך ב-15 באוגוסט - שלושה ימים לפני מתקפת הטרור מצפון לאילת. גם אז, בזמן מעבר הספינות, ננקטו במצרים אמצעי ביטחון חמורים: נאסרה חציית מעבורות ונמנעה תנועת מכוניות בגשר מעל התעלה. ההערכה אז היתה, שהספינות הגיעו לים סוף במסגרת המאמצים לסכל ניסיונות הברחה של נשק מתקדם לסיני.

'חנית' היא הספינה שנפגעה מטיל של החיזבאללה במלחמת לבנון השנייה. ארבעה מלוחמיה נהרגו. הספינה 'אילת' קרויה על שמה של ספינת חיל הים שטובעה באוקטובר 1967 בידי המצרים. 47 מאנשי צוותה נהרגו.

הדובר הרשמי של תעלת סואץ מחמוד עבדאלווהאב, מסר כי אין כל אפשרות בידי רשות התעלה למנוע מעבר של אוניות השייכות לחילות הים של איראן או ישראל, וזאת בהתאם להסכמים הבינלאומיים לפיהם פועלת התעלה.