מזהיר. יעלון.
מזהיר. יעלון.צילום: יותם פרום

השר לעניינים אסטרטגיים, משה (בוגי) יעלון נשא דברים (שני) בכנס הבינלאומי ה-11 של המכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי הרצליה בנושא השפעות הטרור הגלובלי. השר יעלון קרא לפלסטינים לשנות כיוון והזהיר כי ישראל תגיב בעצמה כל מתקפה.

בעניין משבר היחסים עם טורקיה אמר כי "תהליך ההקצנה של טורקיה וניסיונה להגביר את השפעתה החריפו מאז החלטתו של ארדואן לצדד בחמאס ולתמוך בו באופן אקטיבי על ידי אי מניעת יציאתה של המרמרה לכיוון חופי עזה. סירובו של ארדואן להכיר בכשלונו הדיפלומטי על פי דו"ח פאלמר הוביל אותו להסלמה נוספת. על אף שהדוח מבקש מישראל להביע חרטה על אבדן חיים אך לא להתנצל, לשלם אך לא לפצות, וכן קובע כי הסגר על עזה חוקי, ארדואן ממשיך להתעקש על התנצלות ופיצויים ואף מדבר על מהלכים כלכליים, דיפלומטיים וצבאיים. אין לנו אינטרס לדרדר את היחסים עם טורקיה ואנחנו מודאגים כי הגישה הזו תעודד את ארגוני הטרור. לכן, אנחנו קוראים לארדואן לשנות כיוון".

על המשא ומתן לשלום עם הפלסטינים אמר, "הפלסטינים לא רוצים לקבל את המחויבות שלהם ומסרבים להכיר בכל שהסכם סופי יביא לסיום הסכסוך. עלינו להכיר בכך שכניעה לטרור תביא לעוד טרור ועלינו להתעקש שוויתור על טרור הוא תנאי מוקדם לשלום, שינוי שיטת חינוך והפסקת השנאה, לחימה בטרור, בניית מוסדות, כלכלה בלתי מושחתת. אסור לנו להשלות עצמנו מול מהלכים מופשטים. אנחנו נגיב בעוצמה על כל התקפה".

"ישראל לא רוצה לשלוט בפלסטינים, היא מוכנה לקבל מדינה בחלק מהארץ ההיסטורית. הם יכולים לקבל מדינה מפורזת בלי חשש מישראל, לכן אנחנו מצפים שיקבלו את ישראל בתור מדינה יהודית. עלינו להיות מסוגלים להגן על עצמנו מפני איומים", הוסיף.

בעניין ההצבעה הצפויה באו"ם להכרה במדינה פלשתינית הבהיר יעלון כי "אם המהלך באו"ם ימשך, אנחנו מוטרדים מכך שתהיה על סף דלתנו ישות חלשה וכושלת אשר עלולה ליפול במהרה בידי החמאס וכל הכרוך בכך. רק הסכם שיושג באמצעות שיחות ישירות יבטיח ביטחון יציב ובר-קיימא. ישראל מנסה לצמצם את מעורבותה בחיים הפלסטינים ואנחנו מתמקדים רק בביטחון. אני מטיל ספק במהלך החד צדדי ואפילו סלאם פיאד מודאג מאוד".

לדבריו, "אם הפלשתינים ימשיכו במהלך באו"ם, יפרו את הסכמי אוסלו ויתיחסו לעצמם כמדינה, יחריפו את המאבק הפוליטי נגד ישראל ויאפשרו עוד אלימות, ישראל תהיה חייבת לאמץ מציאות חדשה. לא מדובר האמצעי ענישה אלא בהתאמה בלתי נמנעת למצב חדש, שבו ברור שיש לנו פרטנר שלא מכבד הסכמים, שאינו מוכן לקבל אותנו כמדינת הלאום היהודי, שלא יהיה מוכן לקבל פחות ממה שקיבל מהקהילה הבינ"ל ושמתעקש שנקבל מציאות חדשה הנכפית עלינו חד-צדדית על ידי הפלשתינים, עמם אין לנו כל הסכם".

לסיום אמר, "ני חושש כי בסופו של דבר, מבלי לדעת מה יקרה, ישראל, ארה"ב וגורמים נוספים יצטרכו לנקוט אמצעים שיהיו להם השלכות על יכולת הקיום של המדינה הפלשתינית. אני מקווה כי מאמצי הרגע האחרון יסייעו לצדדים השונים ולגורמים המתונים ברשות הפלשתינית לשכנע את ההנהגה הפלשתינית לשנות כיוון לטובת כולם".