תלמידים בכיתה
תלמידים בכיתהפלאש 90

יש מכללות שעוסקות בעניינים שלהן ויש מכללות שבוחרות לחנך גם מעבר לים. מכללת ליפשיץ, המכללה הדתית הוותיקה בישראל שהוקמה ב 1921, חגגה אמש 90 שנה, ובחרה בטקס חגיגות ה – 90 להעניק את פרסי המחנך למופת. את המחנכים למופת בחרה וועדה שבראשה עומד פרופסור אליאב שוחטמן. הוועדה בחרה להשתמש בפרס בכדי לעודד ולחזק את העוסקים בחינוך יהודי התפוצות. הפרס על שם הרב שלום משאש בעבר רבה הראשי של ירושלים וביוזמתה וייסודה של מכללת ליפשיץ ובשיתוף המועצה העולמית לחינוך תורני.

פרס על מפעל חיים הוענק השנה לנדליה לולי טדסקי, מאיטליה, שהקדישה לא פחות מ–70 שנה מחייה לחינוך צעירי הקהילה ולהכרת התרבות הישראלית והשפה העברית. פרס המחנך למופת בחו"ל הוענק לפרופסור ג'ואל וולוקובסקי, מניו יורק, שעל אף תאריו המתקדמים סירב באופן עקבי לקבל את התואר מנהל, משום שהעדיף את הקשר עם התלמידים. פרופ וולוקובסקי הוא גם זה שהגה את התוכנית שמקיפה היום אלפי בני נוער, לשלוח נוער יהודי בתפוצות לאחר התיכון לשנה בארץ, במדרשות ובישיבות תיכוניות. התוכנית זכתה להצלחה כה רבה שהיום מנסים להתאים אותה גם לבני נוער בחו"ל שאינם דתיים.

"ההחלטה להעניק מדי שנה שניים מפרסי המחנך למופת דווקא למורים העוסקים בחינוך יהודי מעבר לים, נובעת מהמחויבות של המכללה, על כל דרגיה, לחיזוק הקשר בין יהודי התפוצות למדינת ישראל, ובמטרה לחזק את הזהות היהודית בכל קהילות ישראל. לא רבים מודעים לכך, אולם ככל שיהודי חוץ לארץ מחוברים למדינת ישראל, לשפה ולעם היהודי, הם מחזקים את מעמדנו בעולם - הן בהשפעה פרטנית על דעת הקהל העולמית, והן בסיוע ברגעי משבר של המדינה. הדבר הוא חיוני ביותר עבור מדינת ישראל, והדבר מתאפשר בין השאר בעזרת אותם מורים, שלא מדעת הפכו לשגרירי רצון טוב של המדינה, ואת כוחם אנו באים לחזק". מסביר יצחק דהן מרכז וועדת הפרס מטעם מכללת ליפשיץ וחבר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית.

למרות החשיבות העצומה שמייחסים במכללה לחינוך בתפוצות, כדאי לשים לב גם לבחירה כאן בארץ. פרס המחנך למופת הוענק השנה למורה אחד: פרופסור מיכאל צבי נהוראי, שהיה מורה במשך 30 שנה. פרופסור נהוראי, חוקר חשוב באוניברסיטה העברית, שלמעשה מעולם לא למד הוראה, שימש כמורה ומחנך לכל אורך שנות לימודיו התורניים והאקדמיים, והוא נבחר ע"י תלמידיו למורה החשוב והמשפיע ביותר שהיה להם, וזה שעיצב את דמותם.

פרופסור נהוראי ריגש את הנוכחים וזה למחיאות כפיים סוערות, כאשר סיפר כיצד מכתב של תלמידים בוגרים על היותו המורה המשפיע ביותר שהיה להם, ומי שהתווה את דרכם בחיים הביא אותו להתרגשות עד דמעות ולהבנת תפקידו בעולם הזה. מאות המורים שגדשו את האולם עודדו אותו במחיאות כפיים נרגשות.

הפרסים הוענקו אמש במסגרת אירועי חגיגות ה – 90 של מכללת ליפשיץ, בתיאטרון ירושלים, בהשתתפות אלפי בוגרי המכללה לדורותיה, ובנוכחות ראש מנהל החינוך הדתי – ד"ר אברהם ליפשיץ, ובנוכחות השר הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ, הרב חיים דרוקמן, הרב נח גרינפלד, ואחרים.