ידוי אבנים
ידוי אבניםפלאש 90
בשבועיים האחרונים נחשף מסמך של רס"ן אייל אלעד, ראש תחום מבצעי וזכויות אדם בלשכת היועץ המשפטי של איו"ש בצה"ל.



במסמך, מנחה רס"ן אלעד את האזרחים המשמשים כשומרי היישובים ביו"ש, בשם היועץ המשפטי של אזור יהודה ושומרון ולכאורה בשם צה"ל, כיצד יש לנהוג במקרה של פריצה אפשרית של פלסטינים לשטחי הישובים ביו"ש, במסגרת המהומות שמתכננת הרשות הפלשתינית לחולל והמכונות "זרעי קיץ".

על פי הנחיה זו, גם אם יהיו תופעות של המון המסתער לעבר יישובים ישראליים ביו"ש, אשר נועדו "רק" לשם הסגת גבול, פגיעה חמורה ברכוש וכדומה, וכל עוד לא יהיה ברור שמדובר "בפשע שטמונה בו סכנה לחייו או לשלמות גופו של אדם", אסור לשומרי היישובים לפתוח באש.

על פי חוות הדעת שניסח היועץ המשפטי של ארגון זכויות האדם ביש"ע אותה 'הדיפה' של מי שבא לבצע עבירה זכותו לנקוט בכל האמצעים הדרושים לשם הדית המתפרץ, לרבות ירי, גם אם אין מדובר בסכנת חיים ממשית ומיידית כל זאת כמובן באופן מידתי ובהתאם לנסיבות.

מאז חשיפת חוות הדעת הצבאית פנתה יו"ר ארגון זכויות האדם ביש"ע לרמטכ"ל, לפצ"ר, וליועמ"ש איו"ש בבקשה לבדוק את חוקיות ההנחיה לאור הסעיף לחוק העונשין המכונה חוק דרומי. סטרוק פנתה גם ליועמ"ש לממשלה, יהודה ויינשטיין ולשר המשפטים יעקב נאמן אך לא נענתה.

אורית סטרוק אמרה הערב "בכל פניותי הודעתי להם כי אם לא יסתרו את הקביעה המשפטית כי על פי חוק דרומי מותר להגן על רכוש והנחיותו של רס"ן אלעד, איננה חוקית אני אפיץ בקרב המתיישבים והחקלאים שכבר סבלו מנזקים בשבוע האחרון ועוד לפני כן את המסמך המבהיר להם את זכויותהם שחובר בידי היועץ המשפטי של ארגון זכויות האדם ביש"ע עו"ד נדב העצני. לא יכול להיות שאזרחים ביו"ש יופלו לעומת תושבי מדינת ישראל שבתוך הקו הירוק ולא יוכלו להגן על רכושם. איך אפשר לדמיין שמאות פורעים ערבים ייכנסו ליישוב ויעשו בבתים, במכוניות או ברכוש ככל העולה על רוחם והתושבים לא יוכלו להגן על רכושם. ההוראה של הצבא פשוט לא חוקית".

לחוות הדעת לחץ כאן