טרכטנברג: 60 מיליארד בתוך חומש
(צילום הוידאו באדיבות הערוץ הראשון)

יו"ר הועדה לשינוי כלכלי חברתי, פרופ' מנואל טרכטנברג, מציג במסיבת עיתונאים את מסקנות הועדה בראשה עמד, ואשר מיקדו את הסיבות למחאה ואת הפתרונות לכך.

טרכטנברג הסביר, כי המשקל של ההוצאה האזרחית בתוצר ירד בעשור האחרון מ- 36% ל- 33%, עלות המוצרים והשירותים הבסיסיים עלתה ואילו השכר הממוצע עלה פחות מאשר עליית התוצר לנפש.

טרכטנברג ציין, כי חלק מהגידול בתוצר נשאב בחלק מהמקומות לעושר מופלג ובלתי ראוי, אשר יוצר תחושה קשה של אי צדק בקרב שכבות רבות של הציבור.

חבורת צעירים, פעילי מר"צ הפריעו למסיבת העיתונאים של פרופ' טרכטנברג וצעקו סיסמאות שונות וביניהן "דיור ציבורי".
 
טרכטנברג ציין, כי עקרונות התכנית הם להגדיל את החלק של ההוצאה האזרחית בתקציב ואפילו בתוצר. לגבש יעדים חברתיים מדידים להורדת העוני ולהגדלת השוויון. לכלול במושג של צמיחה אלמנטים של איכות חיים שלא נמדדים כיום בתוצר. לדאוג שפירות הצמיחה יתחלקו בצורה הוגנת יותר. לדאוג להשתלבות בתעסוקה של המגזרים הנמצאים מחוץ למעגל היצרני וגוררים את עצמם ואת החברה לעוני, תוך כיבוד אורח החיים של כולם. לדאוג לפתיחת המשק לתחרות טובה יותר ולמנוע ריכוזיות. לדאוג לתנאי העסקה הוגנים לכולם. האחריות לאספקת השירותים האזרחיים חייבת להיות על הממשלה, בין אם בעצמה ובין אם במיקור חוץ. צריך לטפל בכשלי השירות הציבורי הסובל מהסדרי העסקה שאינם מאפשרים ניהול נכון, ולהחזיר את האתוס שהשירות הציבורי הוא שליחות. והעיקרון האחרון הוא אימוץ מנגנוני הידברות במתכונת של דמוקרטיה השתתפותית.
 
טרכטנברג ציין, כי התקציב התוספתי יעמוד על 30 מיליארד ש"ח לאורך חמש שנים ובנוסף הקלה בנטל המס בנקודות קריטיות בסכום דומה. חלק גדול מהשינוי יבוא על חשבון תקציב הביטחון.