עופר עיני
עופר עינייוני קמפינסקי

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, תוקף היום בחריפות את מסקנות ועדת טרכטנברג. זאת בעקבות ניתוח מעמיק של הדו"ח שערכו הגורמים המקצועיים בהסתדרות. עיני אומר כי "אנשים יצאו לרחובות נגד התפיסה הקפיטליסטית הקיצונית מבית מדרשו של אגף התקציבים באוצר. אבל הם קיבלו כמענה מהממשלה, באופן הכי ציני ומתוחכם, בהפוך על הפוך, את אגף התקציבים במלוא הדרו, ארוז בעטיפה שיווקית בדמות דו"ח טרכטנברג".

עיני מביא לדוגמא את מתן ההכשר בדו"ח להפרטת העבודה, "ההתייחסות בדו"ח לתופעה של עובדי הקבלן והפרטת העבודה, שאחראית במידה רבה לפערים בחברה הישראלית, היא עלבון לכל מי ששואף ל"צדק חברתי". יתרה מזאת, טרכטנברג נותן הכשר לפנטזיה המרכזית של אגף התקציבים שהיא המשך הפרטת העבודה והוצאת עבודות למה שנקרא בשפה המכובסת "מיקור חוץ", תוך אמירה ברורה כנגד הסדרי העבודה במדינה והפיכתם לאחת הסיבות למיקור החוץ הזה".

עיני מוסיף ואומר כי "בכל שנה מנסה אגף התקציבים להכניס את העיזים הללו של הפרטת העבודה בחוק ההסדרים. מידי שנה אנחנו מנהלים קרב כדי להוציא את העיזים מהחוק. והנה בא טרכטנברג ובמחי דו"ח אחד מכשיר לאגף התקציבים את כל העיזים. וכל זאת תוך פיזור של מסך עשן של צדק חברתי".

עיני אומר כי הדו"ח הפך למסמך של השתלחות חסרת רסן על המגזר הציבורי ועל העובדים, "במקום לבדוק כיצד משרד האוצר באופן שיטתי מייבש במשך שנים את השירות הציבורי ואת נכסי המדינה כדי שניתן יהיה אחר-כך לקבל לגיטימציה ציבורית להפרטה, מאשים טרכטנברג את הש"ג – את העובד". עיני אף אומר כי טרכטנברג אינו עוסק בצד ההכנסות של העובדים ומשקי הבית. "במקום להציג באופן שלילי את העובדים היה צריך טרכטנברג לטפל בצד ההכנסות. לא ראיתי בדו"ח מילה על שכר ראוי או על תנאים סוציאליים ותנאי עבודה אחרים".

עיני אף תוקף את ההתייחסות בדו"ח לנושא הפיקוח על המחירים, "הועדה אינה רואה בפיקוח מכשיר לריסון ההשתוללות במחירים אלא מציעה רק יצירת תחרות ע"י הורדת מכסים, הפרטה ועל הדרך גם פגיעה בעבודה המאורגנת. המחאה היתה נגד קפיטליזם חזירי ובמקום זה אנחנו מקבלים קפיטליזם קאניבלי. תחרות פרועה שכל אחד אוכל את השני ומי שמשלם את המחיר בסוף הדרך עשוי להיות העובד. אנחנו בעד תחרות אולם מתווה טרכטנברג מציע לנו תחרות נוסח אגף תקציבים שרואה את "תרבות המחיר" כחזות הכל ולא משנה מי משלם את המחיר בדרך".

גם בתחום הדיור לא רואה עיני בשורה בדו"ח, "טביעות האצבע של חסידי השוק החופשי נמצאים גם כאן. טרכטנברג כמעט מתעלם לחלוטין מסוגיית הדיור הציבורי בבעלות מדינה מפני שחסידי השוק החופשי אינם יכולים לסבול את המחשבה שהמדינה תיקח אחריות לדיור של אזרחיה ותדאג למצוקת מחוסרי הדיור".

לגבי פרק המיסים אומר עיני כי "העלאת מס חברות והטלת מיסים על בעלי הכנסות גבוהות היא נכונה. השאלה היא מה עושים עם הכסף שגובים. מסתבר שלא משתמשים בכסף להוצאות חברתיות כי האידיאולוגיה של האוצר היא לא להגדיל את ההוצאה. כך באופן אבסורדי נותר אפילו עודף למדינה. בסוף תוכנית החומש של טרכטנברג תתעשר קופת המדינה על חשבון מעמד הביניים בסכום של כ- 5 מיליארד ₪ מידי שנה".

עיני הודיע כי בימים הקרובים תגבש ההסתדרות את דרכי פעולתה בעניין הדו"ח.