יאיר גבאי
יאיר גבאי

בראיון ליומן ערוץ 7 תהה בקול חבר מועצת עיריית ירושלים ונציג העירייה בועדת התכנון המחוזית, עורך הדין יאיר גבאי, על שתיקת הארגונים הירוקים לנוכח ההחלטה לאשר בניה ערבית על שטח ירוק במזרחה של ירושלים.

תמיהתו זו של גבאי הועלתה כבר בדיוני הועדה שהתקיימו ביום שלישי שעבר, דיון בו אושרה תכנית 8815 להקמת שכונה חדשה במורדות הצפוניים מזרחיים של ג'בל אלמוקבר. על פי התכנית שאושרה בוועדה המחוזית תוקמנה 217 יחידות דיור על שטח ציבורי פתוח ושטח נוף פתוח במזרח העיר. במהלך הדיון תמך נציג הארגונים הסביבתיים, אברהם שקד, באישור התכנית, ואילו גבאי קובע כי תמוה שבמזרח העיר נדם קולם של הארגונים הירוקים בעוד שמי שמעז לחשוב על בניה, מכל סוג שהיא, על שטחים פתוחים במערב העיר נתקל בהתנגדויות קולניות.

"אם הייתה עולה הצעה שכזו לבנייה במערב העיר היו התנגדויות קולניות מצד הנציג שהיה מגייס לתמיכתו חברים נוספים בעלי אוריינטציה דומה", אומר גבאי המדגיש כי הוא עצמו אינו מתנגד או תומך בבניה על פי השיוך הלאומי או הדתי, ועל כן הוא מיצר על כך שזו התנהלותם של הירוקים. "אני תמה על כך שנושא הבניה על שטחים ירוקים זוכה להתנגדות גורפת רק כשמדובר במערב העיר. זה לא נכון גם מבחינת הריבונות שלנו. אנחנו צריכים לדאוג גם שם לשטחים ירוקים. זה חלק מהריבונות שלנו שם", הוא אומר ומציין כי גם ההסדר שהושג בגן המלך להכשרת חלק מהבניה העבריינית שנבנתה במקום, על אף שהוא מותיר שטח גדול לגן לאומי, גם הוא קשה בעיניו שכן יש בו פגיעה מסוימת בריבונות הישראלית במקום וקבלת המציאות העבריינית שהתפתחה במקום ברבות השנים.

לדבריו במהלך הדיון לא קיבל תשובה מצידו של נציג הירוקים בועדה למעט קביעה שהם נתלים בתכנית המיתאר החדשה של ירושלים. זאת על אף שמדובר בתכנית מתאר שלא עברה את ההליכים החוקתיים ההכרחיים כהצגתה להתנגדות הציבור כנדרש מכל תכנית מסוג זה.

גבאי התייחס בדבריו גם לדיווחים בתקשורת על צנזורה ישראלית על ספרי הלימוד הערביים במזרח ירושלים. על פי הדיווחים הוסרו מהספרים סממנים לאומיים פלשתיניים, התייחסויות למחבלים, ליאסר ערפאת ועוד. כיו"ר הועדה להנצחת חללי הטרור בעיריית ירושלים מברך גבאי על צעד זה, אך מציין שהוא נעשה כבר בעבר לא פעם. "זה מהלך שהוא חלק מהריבונות שלנו במזרח ירושלים, שלא תהיה שם מערכת ערכים אחרת משלנו. ריבונות מחייבת פיקוח על תכנים שכאלה. אסור שבבתי הספר במזרח ירושלים במקביל להזרמת התקציבים, לפיתוח, לכיתות הנוספות שנפתחות ולאי בזורים שמגיעים אליהם יהיו תכנים שכאלה".

ומה באשר לדרך בה נמחקים תכנים מתוך הספר ועמודים נותרים עם כתמים לבנים. האם אין בכך כדי לסקרן את התלמיד ולהפוך את המחבל שהוסתר לגיבור גדול עוד יותר? גבאי קובע כי לדבר אין סוף, וכדי לפאר מחבלים ולהפיץ שנאה קיימים האינטרנט ודרכים נוספות. "אחריותינו היא מול מערכת הלימוד", הוא אומר ומוסיף שיתכן וגם הוא עצמו היה בוחר בטכניקות אחרות, מעודנות יותר, כדי לפעול בסוגיה זו.

עו"ד גבאי גם מבהיר מדוע לא נמנעת מלכתחילה הכנסת התכנים הללו. הוא מזכיר שממשלת ישראל החליטה בעבר שבמזרח ירושלים יודפסו ספרי הלימוד על ידי משרד החינוך הפלשתיני, ובבד בבד דורשת הממשלה לעבור על התכנים ולוודא שאינם פוגעים בה בשום דרך. המציאות הזו מביאה לכך שהתכנים נקבעים על ידי הפלשתינים ומצונזרים על ידי ישראל. "אם מלכתחילה אנחנו היינו אלה שקובעים את התכנים לא היינו מגיעים למציאות הזו".