בתקופה של החגים קניות מוצרי האוכל בעיצומן ועם הקניות מתרבות גם  בדיקות של הכשרויות המוטבעות על גבי המוצרים. בראיון לערוץ 7 הסביר הממונה על אכיפת חוק ההונאה בכשרות ברבנות הראשית לישראל, הרב רפי יוחאי, על מה יש להקפיד בבדיקת הכשרות, מהי תעודה מזוייפת ועל מה ניתן לסמוך, "הדבר הראשון הוא שכל תעודה מצולמת היא בניגוד לחוק ולא בחינם היא מצולמת ולא מקורית".

הרב יוחאי הוסיף כי יש "לוודא שהגוף הנותן את הכשרות הוא הרבנות המקומית ואם בתל אביב מצאת תעודה של הרבנות ירושלים אז זה לא תקין, מכיון שעל פי החוק אין לרבנות המקומית לתת כשרות בתחום מוניציפלי אחר".

"חייבים לוודא שהתעודה בתוקף ובתקופה בה אנו נמצאים - בתקופת תשרי, הרבנויות מחליפות את תעודות הכשרות ואנחנו צריכים לשים לב שהתעודה בתוקף לשנת תשע"ב. לשים לב שאם עבר התאריך הרשום בתעודה אז לא להכנס למקום הזה, זאת במטרה לחנך את בעלי העסקים שכמו שהם הולכים למס הכנסה ולא מפספסים את תאריך התשלום כך עליהם להקפיד לקבל את התעודה ובזמן".

הרב יוחאי הדגיש כי לא מספיק שישנה תעודה במפעל הראשי, אלא צריכה להיות תעודה בכל חנות וחנות.

בנוגע למשגיח הכשרות ציין הרב יוחאי, "כדאי להתעניין היכן המשגיח ואם הוא לא בחנות אז להתקשר אליו ובשיחה עימו להתרשם מה מצב הכשרות בחנות. בדרך כלל על תעודת הכשרות יש את מספר הטלפון ושמו של המשגיח או המפקח". 

"על פי החוק", ציין הרב יוחאי, "כל חנות חייבת כשרות מטעם הרבנות המקומית גם אם יש לה כשרות של גוף כשרות פרטי מוכר כגון הבדצי"ם למיניהם". ולא מספיק שיש למקום תעודה רק של גופי כשרות פרטיים".

"עוד הדגיש הרב יוחאי כי הטענה לפיה המשגיח לא הספיק להביא את התעודה איננה מתקבלת ויש לעזוב את המקום לאלתר. כשהם יראו שהציבור עוזב את המקום הם יעשו את המאמצים לקבל את התעודה".

 

ההוראות של הרבנות הראשית מחלקת הכשרות ברבנות