טעות יקרה. משה זר
טעות יקרה. משה זר

בית משפט השלום בתל אביב דחה בשבוע שעבר את תביעתו של משה זר נגד העיתונאי ופעיל השמאל הקיצוני גדעון ספירו, שכינה אותו "מגדולי שודדי הקרקעות בשטחים". השופטת קבעה כי לספירו עומדת הגנת תום הלב. כך דיווח "הארץ".

הרקע לדברים הוא ראיון שהעניק זר לתוכנית "עובדה" בינואר 2008. זר אמר כי יעדיף שיגורו יהודים בחברון כי "זו הפעולה הכי הומנית, הכי מוסרית, הכי צודקת, וזה גם עדיף יותר מאשר שאני לוקח איזה ערבי מושתן ומסומם, וכולם מושתנים ומסוממים". בתגובה לדברים, כתב ספירו מאמר באתר "הגדה השמאלית", שבו כינה את זר "מגדולי שודדי הקרקעות בשטחים הכבושים".

בתביעה שהגיש טען זר כי רכש את כל קרקעותיו בגדה בכסף מלא, ועל כן הטענה כאילו "שדד את הקרקעות" הוציאה דיבתו רעה. עוד טען, כי נגרם לו נזק בכך שעסקת מקרקעין שבה היה מעורב בוטלה בגלל הכתבה. ספירו, מנגד, טען כי מדובר במטאפורה המתארת יחסי ניצול של כובש-נכבש.

השופטת שושנה אלמגור דחתה את התביעה וחייבה את זר לשלם את הוצאותיו של ספירו. בהתייחס לכינוי "שודד", כתבה כי "האמירה אינה הכפשה לשמה, אשר נועדה להשמיץ את התובע של היותו איש הימין, כי אם ביטוי לעורר שאלה באשר לאופן התנהגותו ולכשרות עסקות מקרקעין הנעשות בין ערבים ויהודים בשטחי יהודה ושומרון".

עו"ד מיכאל ספרד, שייצג את ספירו יחד עם עו"ד אבישר לב, אמר בתגובה "בתקופה האחרונה אנו עדים לתופעה מסוכנת ביותר של שימוש בתביעות דיבה על ידי פעילים וגופים מן הימין הפוליטי כדי להשתיק ביקורת משמאל. זר ביקש באמצעות תביעתו להביא לכך שספירו יפסיק להשמיע את שיש לו לומר".

משה זר אמר "המילה מטאפורה היא חוט שכופר בחלקים שונים של העם שלנו. בא איש חסר אונים ואמר עלי שאני שודד קרקעות, ובא בית המשפט ואומר שמי שאומר עלי שודד קרקעות בלי שיודע דבר על עסקאות שלי, קובע שזו מטאפורה. אני נדהם לשמוע שבית המשפט קיבל טענה שלא מן המניין ולא העניין".