נפילת גראד סמוך לאשדוד
נפילת גראד סמוך לאשדודפלאש90'

מערכת החינוך בדרום מושבתת היום לנוכח ההסלמה באזור, והתלמידים העבירו את יומם בלימודים דרך המחשב. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אילונה סקג'ו, מנהלת בית הספר 'נאות לין' בבאר שבע, בית ספר מתוקשב המורגל במשימות ממוחשבות שכאלה גם מימי שגרה ובוודאי בימי חירום שכאלה. סקג'ו הסבירה כיצד פועל המנגנון החינוכי הממוחשב דרך אתר האינטרנט הבית ספרי, וסיפרה כי התלמידים משתתפים בשיעורים דרך הפורומים, מגיבים ומקביל הערות מהמורה המלווה את השיעור הווירטואלי.

לקראת יישומו של שיעור שכזה נערכת המערכת הבית-ספרית מבעוד מועד והמורה מעלה את מערך השיעור שהכין קודם לכן לפורום. סקג'ו ציינה שגם בימי השגרה הפורום הבית-ספרי פעיל כאשר בכל כיתה פועלים באופן קבוע לוח אינטראקטיבי, מחשב וברקו, וכך יכולים התלמידים להמשיך את לימודיהם גם לאחר שעות הלימוד, ניתן לקיים ולהמשיך דיון שהחל בכיתה ונקטע באמצעו, ניתן לשלב את ההורים וכיוצא באלה.

עוד היא הוסיפה וסיפרה על משימות שבועיות שצוות בית הספר מעלה לפורום והתלמידים מתמודדים איתם ומעלים את תשובותיהם. זאת כחלק מתכנית הלימוד הבית ספרית השגרתית.

ומה לגבי בתי ספר פחות ממוחשבים במציאות חירום? סקג'ו לימדה וניהלה בבית ספר שכזה וידוע לה גם על בתי ספר אחרים בדרום שרמת המיחשוב שלהם אינה מגיעה לרמה הזו, ולדבריה גם שם ניתן לקיים שגרת לימוד מהבית כאשר מתנהל קשר טלפוני בין התלמידים למורים, דפים מצולמים ובעזרת ההורים שמתנדבים למשימה זו הם מחולקים בבתי התלמידים. עם זאת היא ציינה שרוב בתי הספר בדרום מתוקשבים וערוכים ללמידה מרחוק.

סקג'ו ציינה שילדי בית הספר מדווחים זה לזה בפייסבוק ובדרכים אחרות על עלייתו של שיעור לפורום, ואותם שאינם מדווחים על כך מקבלים שיחת טלפון המעדכנת אותם בדבר השיעור החדש והזמנתם להצטרף אליו.

והאם אין בכך ראשית עידן חדש שבו לא יהיה עוד צורך בבתי ספר, במורים ומורות? סקג'ו משוכנעת שלא, "אי אפשר לוותר על המורה כמכוון, כמעניק יחס אישי. אין כמו שיחה אינטימית בארבע עיניים".

עוד היא ציינה כי בתקופה זו בה הידע והמידע גלוי לעין כל ברשת כל שנותר הוא ללמד את הילד כיצד ללמוד, ואת זאת יכול לתת רק מורה המוסיף ומעניק לתלמיד כלים להתנהלות חברתית ועוד.