סער במדרשת נשמת
סער במדרשת נשמתצילום: מיקי אלון

שר החינוך, גדעון סער, הגדיל משמעותית בשנה האחרונה את תקציב המדרשות התורניות לבנות בשיעור של 25% בערך ה"תקנה - השנתית", אשר מעביר משרד החינוך מידי שנה למדרשות. הגדלת התקנה הגדילה בפועל את התקציב למדרשות מ 10 מליון ₪ בשנה שעברה ל 15 מליון ש"ח השנה. כמו כן דאג המשרד ליצור הקלות בתהליך הבירוקרטי כך שהדבר יסייע למדרשות במתן קבלת התקציבים. ההחלטה בדבר הגדלת התקציב וההקלות התקבלו בשמחה רבה ע"י המדרשות.

השבוע קיים פורום המדרשות המאגד 28 מדרשות שונות (מנוב ברמת הגולן ועד ירוחם שבדרום), סיור חגיגי לשר סער "במדרשת נשמת" בירושלים. במסגרת הסיור ברכו אנשי הפורום והצוות החינוכי את שר החינוך על החלטתו.

בביקור שהתקיים במדרשה השתתפו ראש המדרשה - הרבנית חנה הנקין, יו"ר הנהלת המדרשה - יצחק לקס ומנהלי מדרשות מכל רחבי הארץ ובראשם יו"ר פורום המדרשות, ניר אורבך. במהלך הביקור במדרשה נפגש השר עם  200 תלמידות הלומדות בבית המדרש ושוחח איתן  אודות מדיניותו התומכת בקידומן של המדרשות לבנות. מדיניות זו של השר מהווה חלק מתמיכתו במפעלי הציונות הדתית ובחשיבות שהוא מייחס למגזר הציוני-דתי, אשר משמש מנוע רב עוצמה בחברה הישראלית.

שר החינוך אמר עוד בפני התלמידות, כי תמיכתו במדרשות נובעת מהשקפתו, כי התורה שייכת לכולם - כמות שהיא שייכת לדתיים, שייכת היא גם לחילונים. היא שייכת לנשים ולגברים כאחד, וכי יש מקום שכולם ילמדו את המקורות והשורשים של עמנו. בעניין זה ציין שר החינוך כי הוא הגדיל את  התקציב לטובת לימודי יהדות הן  במגזר הדתי והן בחילוני.

שר החינוך, סיים את דברים בקריאה לבנות האולפנא להצטרף לשורות החינוך, המהווה  כיום חזית עיקרית בה צריך לפעול. "הביטחון של עתידנו , קשור בחינוך", הוסיף השר. "אמנם חשוב שיהיה לנו גם כוח טכנולוגי וכלכלי, אך מה ששמר עלינו ועוצמתנו כעם במשך הדורות היו שני ערכים משמעותיים, הזיכרון ההיסטורי שלנו כעם  והיעוד המשותף, ואסור לנו לאבד את הערכים הללו גם לאחר שחזרנו לארץ, ולכן לנושא החינוך לערכים יש חשיבות משמעותית ביותר בקשר לעוצמתנו כעם, שהוא היתרון היחסי שלנו".

ניר אורבך, יו"ר פורום המדרשות התורניות לבנות החברה בארגון "מפעלות הציונות הדתית", סיכם את הסיור ואמר בישיבה שהתקיימה בסופה: "המדרשות התורניות לבנות הן המהפכה הגדולה של הדור האחרון בציונות הדתית. הן התוצרים האמיתיים של החינוך הממלכתי דתי ביחס למרכזיותה של האישה בכל תחומי החיים. מדרשת נשמת היא אחת מספינות הדגל של פורום המדרשות התורניות לבנות והיא מקפלת בתוכה ובחינוך שהיא מעניקה לבנות את כל הערכים המרכזיים שלנו: בניית המשפחה על אדני התורה, קליטת עליה, מעורבות קהילתית, הכנה לאקדמיה, עתודת הוראה ועוד".