חריגה. בירה
חריגה. בירהפלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ דני דנון להגבלת הפרסום והשיווק של משקאות אלכוהוליים. הצעת החוק מבקשת לאסור פרסום המעודד שתיית אלכוהול בשלטי חוצות, בעיתונים ובדברי דפוס המיועדים בעיקר לילדים ובני נוער מתחת לגיל 18.

לאחר אישור ההצעה בירך היו"ר שאמה-הכהן את היוזמים ואמר: "זה חוק חשוב שכן הפרסום כולל בחובו מפגעים, ונקווה שזה צעד ראשון בדרך להפחתת השימוש באלכוהול בקרב בני הדור הצעיר".

בתום הדיון אישרה הוועדה את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, אך קבעה כי האיסור לשווק משכה משכר שאליו נלווים פרסים או הגרלות והשיווק של משקה משכר כמתנה לא יחול על משקאות שאחוז האלכוהול בהם הוא מתחת ל-15.5% (יין ובירה) ובתנאי שהשיווק לא מיועד לקטינים. עם זאת נקבע איסור פרסום לכל סוגי האלכוהול בשלטי חוצות, בעיתון ובכל דבר דפוס המיועד בעיקר לילדים מתחת לגיל 18.

הפרסומות המותרות למשקאות אלכוהוליים, ללא הבדל בין המשקאות, יוכלו לכלול רק את הפרטים הבאים: שמו המסחרי של המשקה המשכר; הסימן המסחרי שלו; שם היצרן וסימנו המסחרי; צורת אריזתו ומקום מכירתו; מקום ייצור המשקה ותמונתו; אחוז האלכוהול; קיומה של תעודת הכשר; תחרות שבה השתתף המשקה ופרסים שבהם זכה; מחיר המשקה ושנת ייצורו.

כמו כן נקבע, כי על המשקאות האלכוהוליים תופיע אזהרה, בדומה לאזהרה שמופיעה על אריזות הסיגריות, שתיקבע בתקנות שיובאו לאישור ועדת הכלכלה . מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, הבהיר כי בכוונת המשרד לאשר את הנוסח בהקדם. כמו כן נקבע כי כל משקה משכר, ללא אבחנה, לא יוכל להינתן כפרס בתוכנית טלוויזיה או רדיו ולא יוזכר שמו של גורם מעניק פרס אם הוא שם מסחרי של משקה משכר.

במהלך הדיון התעוררה שוב המחלוקת באשר לדרישה להחריג את היין מההצעה. משרדי החקלאות והתמ"ת תמכו בהצעה להחריג את היין בשל הפגיעה בבעלי העסקים. לעומת זאת, משרדי הבריאות, המשפטים וביטחון הפנים התנגדו להחרגה בטענה שזו תהייה החטאת מטרת החוק. ח"כ יצחק וקנין, שתמך בהחרגת היין, אמר כי "הנגע של שתיית הוודקה פשה גם בחברה החרדית, אבל היין מעולם לא נצרך באופן מופרז".

יו"ר הרשות למלחמה בסמים, צבי הנדל, והמנכ"ל יאיר גלר, טענו כי צריך מאבק נחוש בצריכת האלכוהול בקרב בני הנוער. לדברי גלר, "האלכוהול משמש גורם מספר 3 לתמותה והוא גורם אלימות מספר 1 בעולם. 70% ממקרי האלימות משויכים לאלכוהול ולא משנה אם זה מרלו, וויסקי או בירה".

חבר הנהלת איגוד חברות הפרסום, יאיר גלר, השיב לכך וטען כי דוח של הרשות למלחמה בסמים המשווה נתונים מ-2005 ל-2009 הראה כי אחוז בני הנוער הצורכים יין ובירה נותר יציב, בעוד שבין 2005 ל-2009 חלה קפיצה בשיעור הנערים שצרכו משקאות אלכוהוליים בריכוז גבוה. לטענתו, "הפרסום של בירה לא מגדיל צריכה אלא מעביר צריכה ממותג אחד לאחר".

בתום הדיון אישרה כאמור הוועדה את הצעת החוק וקבעה כי פרסום האזהרה במדיה ייכנס לתוקף 3 חודשים לאחר אישור התקנות בעניין. כמו כן נקבע כי מדבקת האזהרה על משקאות אלכוהוליים שבהם מעל ל-15.5% אלכוהול יודבקו כבר שנה לאחר אישור התקנות, בעוד מדבקות דומות על משקאות ששיעור האלכוהול שבהם נמוך מ-15.5% יודבקו שנתיים לאחר אישור התקנות.