יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיררשות השידור

סביב כל הברברת המלווה את ההתמודדות עם הגרעין האיראני שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם עיתונאי שמכיר מציאות אחרת לחלוטין, מציאות שבה גם כשיודעים מידע לא חולקים אותו עם כל הציבור – יעקב אחימאיר.

אחימאיר, איש הערוץ הראשון של הטלוויזיה, קיבל בשעתו מידע אודות כוונת ממשלת ישראל להפציץ את הכור העיראקי, ואף על פי כן שמר על שתיקה ולא מצא לנכון לחלוק את המידע עם צופיו בערוץ או עם חבריו לברנז'ה העיתונאית. זה קרה כשלושה עד ארבעה שבועות לפני ההפצצה, "קיבלתי הדלפה מאוד מסודרת ומאורגנת ליד שולחן במסעדה. אישיות בכירה סיפרה שהדבר עומד להתרחש, סיפרה על האימונים של חיל האוויר ועל הממון הרב שמוציאים לקראת המבצע הזה. שמעתי את הדברים בסקרנות רבה", מספר אחימאיר.

כיצד מגיעים להדלפה שכזו? "מתוך ידידות מקצועית הוא סיפר לי על כך לתומו. הוא לא ידע שלא אספר. הוא שוחח לתומו ומסר לי את אחד הסודות השמורים של מדינת ישראל", אומר אחימאיר.

ועם זאת, כך מסתבר, שמירת סוד כל כך גדול היא משימה קשה מדי ו"בשלב מסוים פלטתי בחברת אנשים שעוד מעט עומד להתרחש משהו גדול. כנראה שהייתי חייב לחלוק את זה עם מישהו", הוא מוסיף.

וכשנודע דבר שובם של מטוסי חיל האוויר מהתקיפה היה אחימאיר בחזרה מחופשה באילת. "חזרנו מחופשה באילת. אני זוכר בדיוק את המקום מצפון לים המלח. שמענו את הדברים ואמרתי לה שידעתי על כך...".

על שמירת הסוד מצופי הערוץ הראשון הדגיש אחימאיר כי לא מדובר במשימה כה גדולה שכן "לא חשבתי לרגע שאני צריך לרמוז לקהל הצופים שעומד לקרות דבר שכזה", הוא אומר ומעריך שגם היום לא היה משנה מהתנהלותו דבר על אף שכיום רבות הן הדרכים לעקוף את הצנזורה. "לרגע לא חשבתי שאני צריך לפעול כך".

ומה לגבי היום? האם היום בעידן המדיה המשוחררת והפתוחה היה נוהג אחרת? אחימאיר מדגיש שדבריו נאמרים מתוך הערה שכן אין בידו כל מידע והוא אינו עומד במבחן שכזה, אך הוא "מעריך שאם הייתי יודע שהייתי סודק במשהו את ביטחון המדינה, על פי הבנתי, גם היום הייתי מתנהג כפי שנהגתי אז", אחימאיר אמר כי  הוא מודע היטב לכך שחבריו למקצוע העיתונות אולי לועגים לעקרונות הללו שאותן הציב לעצמו, אך כזו היא אמונתו וכזו דרכו, "היום האגו של העיתונאי, ה'אני' והבולטות שלו, הרבה יותר חזקים ודומיננטיים בעולם הברנז'ה מבעבר. אני יודע באיזה עולם תקשורתי אני חי".

ובאשר לחגיגת הדברת סביב הגרעין האיראני סבור אחימאיר שחלק מההדלפות מוטות ומבקשות לקדם עמדה ותפיסה כזו או אחרת, וכך הופכים עיתונאים כלי שרת לעמדות שכאלה או אחרות, אך בפועל הוא מסופק מאוד אם מישהו מהדוברים, היודעים בעיני עצמם, אכן יודע כפי שהוא מתיימר להיראות.