שמן זית
שמן זיתצילום: פלאש 90

הממונה על אכיפת חוק ההונאה בכשרות ברבנות הראשית לישראל, הרב רפי יוחאי, הסביר בראיון השבועי לערוץ 7 על שמני הזית שמשווקים בימים אלו - לקראת חנוכה, האם הם כשרים או לא, "כמדי שנה אנחנו מפרסמים רשימה של שמני זית מזוייפים. מכיוון שהביקוש לשמן זית גדול מאוד, הוא גורם ליצרנים תחרות שבאה לפעמים על חשבונו של הצרכן".

"הפיתוי לזייף את השמן הוא גדול", ציין הרב יוחאי, "מחיר ליטר שמן סויה הוא כחמישה ש"ח ליצרן ואילו שמן זית עולה כ-40 ש"ח. לכן יש יצרנים שמערבבים עם השמן זית שמנים נוספים כגון שמן סויה. הערבוב נעשה על ידי כך שהיצרן לוקח במקרה הטוב, עד 15% שמן זית, ומערבב אותו עם שמן סויה ולפעמים אין כלל שמן זית".

הרב יוחאי הסביר כי בנוסף לשמנים מסוגים שונים, מכניסים היצרנים חומרים נוספים, "למרות הערבוב, השמנים אינם מתערבבים מכיוון שהמשקל הסגולי שונה ולכן מכניסים היצרנים חומר שיערבב אותם. חומר זה יכול לבוא מן החי ועלול להיות לא כשר. בנוסף, למרות ההצלחה בערבוב השמנים, צבע התערובת החדשה בהיר מאוד ולכן הם מוסיפים צבעי מאכל ואף חומרי טעם וריח".

הרב יוחאי סיפר על הדילמה שהיתה למשגיחי הכשרות, "למשגיחי הכשרות היתה בעיה, האם הם יכולים לתת כשרות במצב כזה - שהרי בעל המפעל אומר שהרבנות חייבת לתת כשרות. לכן, פנינו בעניין זה למכון התקנים הישראלי ולמשרד המשפטים והם ענו לנו חד משמעית שמצד החוק אסור לשווק שמן מזוייף ולכן אין לתת כשרות למפעל כזה".

ואיך אדם סמוך ובטוח שמי שזייף שמן לא זייף גם כשרות? על כך ענה הרב יוחאי כי ניתן לפנות לרבנות המסומנת על גבי המוצר כנותנת הכשרות והם יאשרו האם אכן המוצר תחת פיקוחם או לא.