הפגנה באיראן נגד קברי מרדכי ואסתר
הפגנה באיראן נגד קברי מרדכי ואסתרהעיתון האיראני פארס

הפרוש של המושג ביטחון המדינה מבחינתי הוא ביטחון לאומי. לכן אני עוסקת גם בנושאים שהם לא רק בליבה של סוגיות הביטחון, אלא גם בנושאים הקשורים לאלמנטים ביחסי החוץ של ישראל, באלמנטים הקשורים ביחסי ישראל-ארצות הברית, ישראל-מצרים וכדומה", כך אמרה היום (יום ג') הצנזור הראשי תא"ל סימה וואקנין-גיל בהרצאה באוניברסיטת חיפה.

תא"ל וואקנין-גיל סקרה את עיקרי העקרונות שעומדים בעבודת הצנזורה והקשר שלה עם העיתונאים והדגישה שהבסיס לעבודה בינה לבין העיתונאים מבוססת על אמון ועל הבנה שהמטרה של שני הצדדים משותפת – לדאוג לחופש הביטוי ולמנוע אותו רק במצב של סכנה לפגיעה קרובה וממשית בביטחון המדינה.

בתגובה להתייחסות של הקהל לנושא הפרסומים האחרונים על סוגיית הגרעין האיראני אמרה תא"ל וואקנין-גיל, כי היא מאשרת את שיח העמדות שקיים כיום בתקשורת, כל עוד מדובר בשאלות הנוגעות לעמדה של אדם כזה או אחר כלפי פעולה כזו או אחרת נגד איראן. עוד היא ציינה כי בניגוד לשיח העמדות, שום מידע סודי לא נחשף עד כה ושום אדם בכיר במערכת לא דיבר על הנושא.

הצנזור הראשי אף התייחסה למעורבות שהייתה לה בנושא המשא ומתן לשחרור גלעד שליט וציינה שבמקרה זה נשמר האיפול התקשורתי לכל אורך המשא ומתן, ממש עד לאישור שנתנה לדווח על ישיבת הממשלה שדנה באישור העסקה. עם זאת, היא ציינה כי במהלך תקופת השבי, כשהממשלה ביקשה ממנה להטיל איפול תקשורתי על דיון בקבינט שעמד לדון לראשונה בהכנסת מחבלים עם "דם על הידיים" לרשימת המשוחררים היא סירבה לכך מכיוון שחשבה שיש חשיבות ציבורית לכך שהציבור יידע שהממשלה עומדת לעלות מדרגה מבחינת האסירים אותם היא מוכנה לשחרר.

בהקשר של פרשת ענת קם אמרה הצנזור כי אין לה טענות כלפי עיתון הארץ, שהעביר את כל הכתבות שהתבססו על המסמכים שהודלפו על ידי קם לאישורה, אולם הוסיפה כי אישרה חלק מהפרסומים, מתוך הבנה שחלק מהמידע שעיתון הארץ ביקש לפרסם עלול לחשוף את המקור.

עוד ציינה תא"ל וואקנין-גיל כי הם מתכוונים בקרוב לעלות מדרגה בכל הקשור לפיקוח ומעקב אחר ידיעות ביטחוניות שעולות באתרי אינטרנט והוסיפה כי ישנם כיום מספר בלוגרים, שנמצאים גם הם – בהסכמה – תחת הפיקוח וההסדרים של הצנזורה.

"אני יכולה לומר שלישראל יש מקום של כבוד מבחינת המדינות ששומרות על חופש הביטוי, אבל אין מה לעשות, יש דברים שלא צריכים להיות פומביים. אני מכירה את הטענה שאומרת שלצנזורה אין שיניים ואני אומרת לכם שלצנזורה יש כוח רב", סיכמה.