כחלון
כחלון

כמה מרענן לראות שר בממשלת ישראל שמבין את מהות תפקידו! כמה מרענן לראות שר בממשלה שמתעניין בציבור שהוא אמון עליו! לפני שנעבור לדון באופן תפקודו של שר התקשורת, נדון מעט במבנה הממשל בישראל, על מנת להבהיר מדוע הוא חריג בנוף הממשל והפוליטיקה בישראל.

מבנה הממשל בישראל בנוי כך שהוא נשלט בידי מספר תאגידים גדולים, ומשפחות עשירות. אחד המאפיינים המהותיים של הממשלות בישראל, הוא חוסר יציבות, הן מבחינת דרכי קבלת החלטות, והן מבחינת אורך כהונתן. אולם אל לנו לשכוח את התכונה היציבה של כל ממשלות ישראל לדורותיהן והיא, שכולן ללא יוצא מן הכלל שירתו וישרתו את האינטרסים הכלכליים של התאגידים הגדולים והמשפחות העשירות.

גורמים אלה שולטים בממשלות ישראל לא רק באמצעות הלוביסטים שהם מחזיקים בכנסת ובממשלה, אלא גם באמצעות כספם הנדיב. השליטה הזו, היא לא באמצעים ישירים כגון שוחד וכדומה, אלא באמצעים עקיפים. לצורך הבהרה נשאלת השאלה, מדוע האינטרסים הכלכליים של גורמים אלה מוגנים בכל מקרה, ללא הבחנה מי, ואיזו ממשלה מכהנים? התשובה לכך טמונה בעובדה כי כל שר, או חבר כנסת יודע שבבוא העת עם סיום כהונתו יחפוץ בתפקיד בכיר זה או אחר באחד התאגידים הגדולים. אם כן מדוע שיעשה מעשה שיעורר את זעמם של הגורמים הללו?

השאלה כאן, מהו הפתרון ל"מחלה נוראית" זו, שמכרסמת ביסודותיה של החברה הישראלית? התשובה היא חוק "צינון מתאים". אחת ממטרות החוק היא, קביעת תקופת צינון לפוליטיקאים, שימנע מהם מלכהן במשרות המוצעות להם תחת חסותם של התאגידים הגדולים והמשפחות העשירות, מהרגע שבו סיימו לכהן כבעלי משרות ממשלתיות, למשך תקופה מספיק ארוכה שיצנן את האינטרסים הקיימים, מייד בעת יציאתם מהתפקידים.

יתרונו של החוק הוא בחיזוק יסודות החברה, ושחרורה מידי המשפחות העשירות. חוק כזה ייתן עצמאות מוחלטת לפוליטיקאים, חברי הכנסת ובעלי השררה בקבלת החלטות לטובת כלל החברה, וישחרר את החברה מכבלי התאגידים הגדולים. אין ספק שמדובר בתרופת פלא פשוטה הנמצאת בהישג יד. אולם השאלה היא, מדוע לא מחוקקים חוק שיירפא את "המחלה הנוראית"? התשובה טמונה בעובדה, כי אותם האנשים (חברי הכנסת) שאמורים לחוקק את החוק, הם אלה שייפגעו ממנו, ועל כן חוק כזה ככל הנראה לא יקבל רוב בכנסת ישראל.

ראוי להזכיר כאן כי יש קרן אור בקצה המנהרה החשוכה. בתקופה האחרונה מתרחש אירוע חריג בנוף הלא מעודד במבנה הממשל והפוליטיקה בישראל. שר התקשורת החליט להגן על הציבור מפני חברות התקשורת. חלק מהפעולות הראויות לשבח של השר, הוא ביטול קנסות היציאה מחברות התקשורת, והוספת חברות סלולר נוספות, דבר שלא רק שחרר את הציבור מכבלי החברות התקשורת אלא גם מאפשר תחרות בתחום התקשורת, ומסייע במניעת קרטל ותאום מחירים.

כאן המקום לכנות את משה כחלון כחלוץ. הוא חלוץ שגזר על עצמו לציית לחוק מוסרי ממדרגה ראשונה שמעולם לא חוקק בישראל כפי שראוי, שהוא "חוק הצינון המתאים". משה כחלון הוא דוגמא ומופת לכל הפוליטיקאים במשך עשרות השנים האחרונות. שר ששם בראש סדרי העדיפויות את האינטרס הציבורי ורק לאחר מכן את האינטרסים של בעלי ההון. החברה הישראלית חפצה בעוד נציגים כדוגמתו בכנסת ובממשלה.

הכותב: מוטאי גל, משפטן מוסמך- מומחה למשפט פלילי