ויקפדיה
ויקפדיה

קרן ויקימדיה ועמותות ויקימדיה ברחבי העולם, התומכות בין היתר בפעילות ויקיפדיה, הכריזו היום על השקת מבצע גיוס התרומות השנתי לשנת 2012. השנה תנסה קרן ויקימדיה לגייס 28.3 מיליון דולר, כדי להבטיח שוויקיפדיה ומיזמי האחות שלה יישארו חופשיים וזמינים למשתמשים ברחבי העולם תוך שיפור תשתית השרתים וקידום פעילויות לגיוס עורכים חדשים.

השנה יתמקד הקמפיין בסיפורים האישיים של המתנדבים והעורכים בוויקיפדיה, אשר תורמים בעצמם כבר שנים כדי לקדם את החזון של ויקימדיה - להפיץ ידע חופשי ברחבי העולם. במהלך הקמפיין יוכלו הגולשים בוויקיפדיה ומיזמי האחות ללמוד אודות המאפיינים הייחודים של האנשים מאחורי הפרויקטים ועל המניעים והמוטיבציה שלהם להתנדב ולתרום מזמנם.

כמו בשנים הקודמות, מייסד ויקיפדיה, ג'ימי ויילס, ייקח גם הוא חלק בקמפיין ויבקש מהגולשים לתרום. "הקהילה שלנו, הן התורמים והן המתנדבים שבפועל כותבים את ויקיפדיה, מורכבת מאנשים סקרנים ומבריקים", מסבירה סו גרדנר, מנכ"ל קרן ויקימדיה, "השנה אנו רוצים לחלוק עם הקוראים את הסיפורים שלהם. אני מאמינה שאנשים ימצאו עניין לקרוא על האנשים שעושים את העבודה מאחורי הקלעים, ובתקווה שגם חלק מהם יקבלו השראה ויתחילו לערוך בעצמם".

שלושת העורכים הראשונים שהסיפור האישי שלהם יוצג:

אלן סון - לקח חלק בכתיבת 2,500 ערכים בנושאים טכניים והזמן שהשקיע בתחביב של כתיבת ערכים שווה ערך למאות אלפי דולרים אם רק היה מתמקד בעבודה האמיתית שלו כיועץ מערכות. "הכסף הוא לא התמריץ כאן. ויקיפדיה עובדת עם מטבע אחר", מסביר אלן. הוא מאמין שלתנועה יש משאב שלא יסולא בפז, של אנשים המוכנים לשתף פעולה כדי לשתף ידע מדוייק ואובייקטיבי.

סוזן יוּויט - אזרחית אמריקאית ילידת אנגליה, שיודעת דבר או שניים על שבלולים. חייהם של החלזונות מרתקים אותה, והיא אגרה ידע רב כל-כך על-אודותיהם, ידע שהיא חייבת לחלוק עם אחרים. "זה הקסם של ויקיפדיה", היא אומרת, "יש בכל אחד מאיתנו מין אור שקשה לתאר במילים, שנובע מהרצון לעזור לאחרים ללמוד ולשתף את הידע שלהם". סוזן תורמת כי היא מאמינה שיש לה חובה מוסרית לתמוך בכל שירות חינם שהיא משתמשת בו לעתים קרובות כל-כך.

ברנדון האריס - קטע את הקריירה שלו בענף ההייטק ועזב את המשכורת השמנה, כדי לעשות דברים טובים בשביל החברה. כיום הוא עובד כמתכנת בקרן ויקימדיה, כי הוא מאמין שזה הדבר הנכון לעשות בשביל הנפש. הוא מונע בעיקר מהמחשבה שוויקיפדיה עושה עם תקציב מינימאלי, מה שחברות ענק עם תקציבי ענק רק חולמות לעשות.

בשנה שעברה גייסה קרן ויקימדיה 15 מיליון דולר ב-50 יום, עלייה של 72% לעומת 2009 אז עמד התקציב על 8.7 מיליון. בשנה שעברה התקבלו כ-500,000 תרומות, בממוצע של 22$ לתרומה.

מבצע גיוס התרומות ירוץ עד ינואר 2012 עם פניות אישיות של ג'ימי ויילס, ברנדון, סוזן אלן, ועורכים רבים אחרים בכל מיזמי ויקימדיה אשר יקראו לציבור לתרום ולתמוך.