כביש רכב מכונית
כביש רכב מכוניתצילום: פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה היום לקריאה ראשונה את הצעת החוק של חברי הכנסת זאב ביילסקי וחמד עמאר, לנגישות לדיווח על נהיגה מסוכנת בחברות.

החוק נועד לחייב חברות המפעילות ציי רכב לאתר ולטפל בעובדים שנוהגים בצורה מסוכנת, על מנת להילחם בתאונות הדרכים, ולאפשר לציבור להתלונן ישירות לקצין הבטיחות של אותה חברה.

חברי הכנסת ביילסקי ועמאר מציעים לחייב כל חברה שבה יש קצין בטיחות להפעיל מוקד טלפוני שיקלוט את הדיווח באופן ישיר, וכן להדביק מדבקה על כל רכב חברה שבה יצוינו פרטי ההתקשרות עם קצין הבטיחות של החברה.

ח"כ ביילסקי ציין כי "הצעת החוק נועדה לנסות לצמצם את הקטל הנוראי בכבישים במיוחד בשנה שבה עלה ב-5% מספר ההרוגים בכבישים ביחס לשנה שעברה".

ח"כ ביילסקי הסביר כי נוהל 6 של משרד התחבורה אינו דבר מחייב והמציעים היו רוצים להסדיר את הנושא בחוק. "אם הצלנו להציל ולו ילד אחד זה שווה את הכל", אמר. דוברת ארגון אנשים באדום, עדנה צונץ, אמרה כי אם ברכב של הנהג שהרג את הבן שלה, שלו היו 82 הרשעות קודמות, היתה מדבקה אולי אותה תאונה היתה נמנעת.

לדברי ח"כ ביילסקי, ״לאחר שנים הוכרע הויכוח באשר לנחיצותו של נוהל 6 כחוק. תאונות הדרכים גובות מחיר בלתי מתקבל על הדעת ואישורה של הצעת החוק במליאת הכנסת, תסייע בהפחתתן". הוא הוסיף כי בכוונתו להידיין עם כל הגורמים הנוגעים לדבר ולתקן את כל הסעיפים שראויים לשיפור לקראת הכנסת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.

ח"כ חאמד עמר, המשמש יו״ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, אמר כי הנוהל הוא רק אחד משרשרת הצעדים הנחוצים למאבק בתאונות הדרכים, דוגמת הוספת סמכויות לקציני בטיחות והגדרת מסגרת אחריותם, כמו גם קביעת נורמה חוקית של הכשרה לנהגי המשאיות והמובילים.יו"ר פורום נוהגים היי-טק וקצין הבטיחות של מטריקס, נועם קום, מחה על הצגת נהגי החברות כאלימים ואמר כי "מי שחושב שנוהל 6 הפחית את תאונות הדרכים ב-20%-50% טועה טעות גדולה". הוא הוסיף כי שימוש בטלפון בנהיגה מעלה ב-95% את הסיכון לתאונה ואמר כי רק המספר המקוצר יעלה כ-2,000 שקל בחודש לכל חברה. מנכ"ל חברת תנועה נט שמנפיקה את המדבקות, דורון רגב, טען מנגד כי העלות להחזיק מוקד הכולל תוכנת ניהול התלונות 24 שעות ביממה עמד בעבר על 10 שקלים למכונית וכיום הוא כ-3 שקלים למכונית.

ראש חולית תעבורה במשטרה, רב פקד רוני לוינגר, ביקש לפטור את כוחות הביטחון מחובת הדבקת המדבקה. הוא הסביר כי למשטרה יש מנגנון מסודר לטיפול במקרים כאלה ולאזרחים יש כבר כיום מוטיבציה גדולה להתלונן.

במהלך הדיון החליטה הוועדה לקבוע כי החוק יהווה בעצם תיקון של פקודת התעבורה והחובות בנושא המדבקה והמוקד הטלפוני יוטלו רק על חברות בהן יש קצין בטיחות. כמו כן נקבע כי החברות יהיו חייבות להפעיל מוקד אנושי במשך 10 שעות ביום, בין השעות 6:00 ל-22:00, וביתר הזמן לאפשר מענה קולי. עוד נקבע כי הפרת הנוהל תהיה כמו עבירת תעבורה ויחולו עליה ההוראות הקבועות בפקודת התעבורה. המשמעות היא כי הקנס שיוטל על קציני בטיחות שלא יעברו על החוק יהיה נמוך משמעותית ממה שהציעו יוזמי החוק.