לא למהר עם הירידות. פישר
לא למהר עם הירידות. פישרפלאש 90

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הבוקר ד', בישיבה בהשתתפות נגיד בנק ישראל: "ועדת הכספים במשא ומתן בנושא הרפורמה במס והשינויים הכלכליים". גפני ביקש הבהרה מהנגיד בעניין פנייתו לשר השיכון שלא להפשיר יותר מדי קרקעות. פישר: "על מחירי הדירות לרדת בהדרגתיות".

ועדת הכספים קיימה היום דיון מיוחד בו אירחה את נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, והוקדש לנושא הרפורמה במס.

הנגיד פתח את הדיון באמירה ולפיה "הופתע מכך שמדיונים כנים שהיו לו עם שר השיכון, הדברים הופיעו בעיתון. כנראה שאני זה צריך להתרגל לכללים הנהוגים במקומותינו".

לדבריו "אסור לבנק לתת אשראי של יותר מ- 20% לענף הבנייה. 20% מהמחזור של הבנקים בישראל זה על משכנתאות. המגבלה היא 20%. קבענו שזה יכול לעלות ל- 22% אם חלק התשתית יעמוד על 4%. נדל"ן זה ענף מאוד בעייתי. כשאתה בונה זה לוקח שנתיים וצריך לחזות מה יהיה בעוד שנתיים שלוש ביום כשתצטרך למכור את הדירות".

פישר הוסיף ש"יש צורך בהמשך השיווק המהיר של קרקעות לבנייה על-מנת להתמודד עם המחסור בדירות ועם עליית מחיריהן, אם כי המגמה החלה להשתנות ועליית המחירים מתמתנת ואפילו מדברים על התחלה של ירידת מחירי הדירות. יש חשיבות רבה לכך שמחירי הדירות ירדו בקצב הדרגתי ולא בקצב חד ומהיר כיוון שירידה מהירה עשויה להביא לקשיים בענף הבנייה ולפגוע ביציבות שלו. דבר שייפגע לא רק בקבלנים אלא במשק כולו, דבר שקרה בכל העולם המערבי ואנחנו הצלחנו להימנע מכך בינתיים. יש להתאים את היקפי הבנייה לצרכים ארוכי הטווח שתחום הדיור. אסור לנקוט בצעדים שייראו טוב בטווח הקצר אך יזיקו לציבור בטווח הארוך. קצב בנייה של 40 אלף דירות בשנה זה קצב טוב ומעבר לזה זה כבר עשוי להוביל מגמה שלילית".