ערבייה בירושלים. אילוסטרציה
ערבייה בירושלים. אילוסטרציהפלאש 90

מליאת הכנסת ציינה את יום המחויבות הלאומי לבטיחות בדרכים בהצעות לסדר. ציון היום בא ביוזמת ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו). 

עוד לפני כן, השתתף יו"ר הכנסת בטקס מיוחד באודיטוריום וארבע מוועדות הכנסת קיימו דיונים מיוחדים לציון היום: ועדת הפנים והגנת הסביבה דנה בתפקידם וסמכויותיהם של מנהלי בטיחות בדרכים בשלטון המקומי, ועדת החינוך, התרבות והספורט דנה בפעילות משמרות הזה"ב במוסדות חינוך, ועדת הכלכלה דנה בהצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (תיקון מס' 102), התשע"א-2011, וועדת המדע והטכנולוגיה דנה במפת הדרכים הטכנולוגית.

את ההצעה לסדר יזמו הח"כים חמד עמאר (ישראל ביתנו), זאב בילסקי (קדימה), מוחמד ברכה (חד"ש), יעקב כץ (האיחוד הלאומי), עינת וילף (העצמאות), ג'מאל זחאלקה (בל"ד) ואורי מקלב (יהדות התורה).

יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, פתח את הדיון המיוחד ואמר כי "אסור שנושא תאונות הדרכים ירד מסדר היום הציבורי. נגע תאונות הדרכים הוא מחלה ממארת שמרבית הנפגעים בה מתו משניות של נהיגה מופקרת ובזבזנית, מרגעים של חוסר ציות לחוק".

"לאחרונה, קיבלתי דו"ח של עמותת "אור ירוק", העמותה לשינוי תרבות הנהיגה ישראל. הדו"ח עוסק בפגיעות בקשישים בתאונות הדרכים. הדו"ח מראה שסיכוייהם להיפגע בתאונה הוא גבוה במיוחד. שיעור הנפגעים בקרבם הוא כפול מחלקם באוכלוסיה. עלינו להביא בחשבון את צרכי אוכלוסיה זו, לשפר את תשתיות הכביש כדי שיתאימו להם ולעודד רכישת מכשור עזר לנהג הוותיק ולהולך הרגל לצלוח את דרכם בשלום", אמר ריבלין.

ח"כ עמאר, שיזם את היום, קרא "להוסיף 20 מיליון₪ למימון החינוך התעבורתי. לרוב הרשויות המקומיות אין ממוני בטיחות. צריך למצוא את התקציב לכך". עמאר אמר עוד כי 15% ממחזיקי הרישיון בארץ הם מהמגזר ו-40%  מההרוגים הם מהמגזר. צריך לבדוק האם זה חינוך, תרבות, מניעה ועוד".

שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ ישראל כץ (הליכוד), אמר כי "31,236 הרוגים בתאונות הוא מספר נורא וקשה, שעולה על הרוגי כל מערכות ישראל והורדתו היא דבר קדוש. יש מספר תחומים שהתמקדות בהם תסייע להורדת המספר. נושא התשתיות נותן ביטויו. תנופת השנים האחרונות בהיקף ובמיקום, זו הפעם הראשונה שבצורה כל כך אינטנסיבית רחבי הפריפריה מחוברים ברשת כבישים ורכבות בגליל ובנגב. הכי קל לוותר על הפריפריה ולומר שהכביש אינו כלכלי וכך להשאיר אותם לא מחוברים. מה שמתבצע כרגע יבוא לביטוי בחיבור כל הכבישים ברשת אחת תוך מספר שנים. כל המערכת הזו, כולל הרכבות, תיצור תשתית הרבה יותר בטוחה".

לצד זה, אמר כץ, כי "היום יש תנופה חסרת תקדים, בפיתוח התחבורה הציבורית. גם כאן יש סיבות מדוע גוש דן הוא אחד האזורים המפגרים בעולם, ללא רכבות קלות ונתיבי תחבורה ציבורית. זה לא קרה, כי קשה לקבל החלטות וכי צריך לשנות הרגלים. שלוש אבני פינה כבר הונחו לרכבת הקלה מפתח תקווה לבת-ים. יכול להיות שלא אגזור את הסרט אך אדע שקידמתי תהליכים למצב בלתי הפיך".

"בנושא נוסף, החינוך, הגענו למסקנה כי אפשר בהשקעה לא גבוהה להביא חינוך תעבורתי לבתי הספר, ולתגבר זאת כך שכל אחד יקבל את החינוך התעבורתי כמקצוע חובה בבית הספר.הנושא החשוב האחרון הוא אכיפה מאכיפה פשוטה של נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית ועד לעבירות החמורות של פס לבן, רמזור אדום, הפקרה וכו'", אמר כץ והוסיף כי "יש שורת עניינים שתבוא לחקיקה בנוגע לאכיפה והחמרת ענישה ואסור שהכנסת תחסום אותם. אנחנו לא צריכים לעשות את זה כמכשיר לגבייה אלא כמכשיר להרתעה, כתמריץ שלילי אפקטיבי".

בהתייחסו לדברי הח"כים הערביים אמר כץ, כי "הסטטיסטיקה בישובים הערביים חייבת להשתנות, חלק בתשתיות וחלק בהסברה. יש כבר כיום העדפה מתקנת בהיבטים בטיחותיים ובהיבטי פיתוח תשתיות ויש תנופה משמעותית. מתוך 350 מיליון ₪ לפיתוח תשתיות בטיחות- 110 מיליון ₪ עברו לישובים לא יהודיים".